Stikpillen: Rigtige venner - for Johanne

God søndag og velkommen til ”Stikpillen”. Mit navn er Farshad Kholghi, og jeg er avisens undersøgende reporter. Jeg var i gang med at interviewe Helle Thorning-Schmidt.

Selvom jeg stillede hende mange direkte spørgsmål, der blot krævede et ja eller nej, blev hun ved med at smile mekanisk og sagde en hel masse lyde uden egentlig at sige noget som helst. Efter en halv time fik jeg nok og var nødt til at opgive. Jeg sagde pænt farvel og forlod statsministerens kontor. Selv da jeg var kommet ned på gaden, kunne jeg stadigvæk høre hende sige en hel masse bavl. Det var, som om nogen skulle trykke på en eller anden slukknap. En hær af spindoktorer løb op til hende, og først da holdt hun op med at sige lyde.

Desillusioneret satte jeg mig på en fortovscafé og bestilte en stærk kop kaffe. Alle bordene var optaget. Jeg satte mig ved et bord, der var fyldt med tomme øl- og vodkaflasker. Pludselig kunne jeg høre en hjerteskærende hulken. Inde under bordet kunne jeg se en meget ung kvinde, der lå i fosterstilling og græd.

Har du brug for hjælp? spurgte jeg hende. Forsigtigt fjernede hun sine hænder fra ansigtet. Det var selveste Johanne Schmidt-Nielsen.

»Ja… Jeg har brug for hjælp… hik… Jeg er p… fuld og ked af det… hik…« græd Johanne.

Hvad er der sket?

»Jeg føler mig misbrugt. Jeg troede, at en rød regering ville tænke på velfærden. Jeg troede, at når kapitalisterne og imperialisterne og zionisterne var væltet, så ville revolutionen komme, og alle de rige ville blive sendt i arbejdslejr. Jeg hader de rige. De er så onde og skal straffes. Jeg var sikker på, at alle i samfundet ville blive lige… lige fattige.

Men jeg har opdaget, at det hele var fup og svindel. Helle og Villy løj for mig,« skreg Johanne og kravlede op. Hun drak endnu mere vodka og prøvede at fokusere sit blik på mig; men hendes øjne dansede i hver sin retning.

»Jeg siger det her kun til dig, fordi du er… hik… min bedste ven,« snøvlede hun og fortsatte: »Vil jeg kunne leve med mig selv, hvis jeg nu støtter Helles skattereform, der tager pengene fra pensionisterne og giver dem til de rige? Eller endnu vigtigere: Vil jeg kunne leve med mit bagland? Hvis jeg nu alligevel støtter planen, vil jeg så begå hybris - eller på moderne sprog - vil jeg begå en Villy og på den måde miste min popularitet blandt mine fans, altså gymnasieeleverne?

Efter alle mine krav og ultimatummer ville det være dybt pinligt, hvis jeg alligevel skulle stemme for deres forslag. Men hvis jeg ikke gør det, så vælter regeringen. Hvad skal jeg dog gøre?«

I lang tid lyttede jeg til hendes klagesang, alt imens hun forsøgte at drukne sine sorger. Men pludselig var det, som om hun fik en åbenbaring.

»Jamen… Når jeg nu tænker mig om, så er denne såkaldte røde regering jo slet ikke rød. Den er mere blå end de borgerlige. Hvis jeg nu skal være helt ærlig - og kun fordi jeg er hamrende fuld - så må jeg da indrømme, at den borgerlige regering faktisk var den bedste socialdemokratiske regering, Danmark nogensinde har haft - med iværksætterskatter, multimedieskatten og den historisk store offentlige sektor.

Du må ikke sige det til nogen, men jeg savner Anders Fogh, Lars Løkke og Pia K. Dem kunne man i det mindste regne med…« sagde Johanne og faldt straks i søvn.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.