På tværs: Københavnsk forstyrrelse

Siden onsdag har der været musikfestival i Københavns gader. Den kaldes Distortion, og det betyder noget i retning af at forstyrre eller forvrænge. Og jeg skal love for, det lykkes festivalgæsterne at leve op til navnet.

Tanken bag festivalen er fin. En masse mennesker mødes forskellige steder i København og hører lidt livemusik hvert sted, før de bevæger sig videre til næste mobile musikscene. Distortion vil gerne præsentere sig selv, som var den en stor gadefest med en masse glade mennesker, der nyder byens rum og god musik. Det er bare ikke rigtigt det, den er i min bog.

For et par år siden var Distortion stadig ”undergrundsagtig”, og der var ikke så mange deltagere. Der var kun de seje. Selv om jeg ikke er sej, forvildede jeg mig dengang til Distortion i det indre København, og det var en ganske hyggelig aften. Nuvel - det var en masse ”hipstere”, der spejlede sig i hinandens iscenesatte selvbillede, men det var i det mindste fredeligt og hyggeligt.

Det var det til gengæld ikke sidste år. Slet ikke. Jeg mindes at ville hjem fra byen til min lejlighed på Nørrebro, men kunne ikke rigtig komme det. Lige meget hvilken omvej jeg forsøgte mig med, blev jeg automatisk omringet af rå, fulde og hensynsløse mennesker. Og så de siden famøse søer af urin, der var blevet produceret.

Nu er jeg ikke god til menneskeflokke i forvejen, så jeg kom til at græde. Gråd skal måske ikke nødvendigvis aftvinge omsorg fra vildt fremmede mennesker, men jeg må tilstå, jeg blev skræmt over, at jeg blot blev skubbet og gjort nar af, alt imens jeg sad fast i en menneskemængde, jeg ikke kunne komme ud af.

På grund af den oplevelse er jeg selvfølgelig også forudindtaget, når jeg observerer Distortion på afstand i dag. Men jeg må indrømme, at jeg virkelig ikke bryder mig om dens indtog i det, der også er min by.

Var det så bare summer of love-stemning, den bragte med sig. En glad fest med venlige, samarbejdende, hensynsfulde mennesker, der sammen nød byens muligheder. En flok mennesker, der glædede sig over, at de øvrige københavnere lod festivalgæsterne forstyrre deres by. Ja, så var det noget andet.

Men det er det ikke. Det er en flok mennesker, der smider affald alle vide vegne. Det er en flok mennesker, der har det med at glemme, at byen også er andres. Og det er en flok mennesker, der har for travlt med egen selvfremstilling til at kunne rumme andre end sig selv.

Men er det ikke sådan, det er til fester? I hvert fald de ungdommelige fuldefester, som de er flest?

Jo, måske. Men Distortion slår sig - med typisk distanceret, selvironisk, kreativ klassehipster-attitude - op på at være rummelig. Den beskriver målgruppen som en »open clique of Copenhagen party-culture-antifashion-art-disco- nerds«. Men alle er sandelig velkomne.

På den anden side tilstår festivalarrangørerne blankt, at det mobile koncept er perfekt til at få folk til at slippe kontrollen fuldstændigt, som de skriver på deres hjemmeside. Og det er det, folk gør. De slipper selvkontrol og hæmninger og dyrker nihilismen. Men hvor festligt er det at være hensynsløs og ligeglad? Hvor fedt er det? Jeg forstår det ikke. Mindst af alt forstår jeg Distortions eget selvbillede som en åben, rummelig gruppe, der bare vil nyde musik, godt selskab og byens rum. Det billede virker lidt forstyrret. Lidt forvrænget.

Nå, men hvorom alting er, når Distortion fint sit mål. Den forstyrrer. Så tillykke med det! Men vil I ikke være så venlige at forstyrre en mark uden for Roskilde i stedet næste år? Helst en, I selv køber.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.