Stop musikken

Efter sigende er det gået meget tilbage for musikundervisningen i både folkeskolen og på gymnasiet.

Jeg ved ikke, om det passer, men lad os blot antage, at det er rigtigt. Og hvis det er, så får vi en historie med tre akter. Engang var der ikke ret megen musikundervisning. Det var, da jeg gik i skole. Jeg husker det som faget ”sang”, fordi vi sang, ligesom billedkunstfaget hed ”tegning”, fordi vi tegnede. Da jeg boede i Hirtshals, tegnede vi mest fiskekuttere.

Så gik det fremad, og der blev mere og bedre musikundervisning. Jeg gætter på, det falder sammen med de år omkring 1975, hvor bongotrommerne kom ind, og musiklærerne fik smidt violinerne og salmeversene ud. Det var den gode tid. Ifølge en musiklærer, Poul Thunbo, var musikken dengang en del af ”dannelsen”.

Vi er nået tredje akt. Og hvad er musikundervisningen nu? Underholdning. Først gik det skidt (salmer), så gik det godt (dannelse), og nu går det skidt (underholdning).

Hvad kan musik(undervisningen) ifølge vor ekspert? Den kan udvikle enhver til »et helt menneske i kontakt med sig selv og i balance med omgivelserne.« Det var ikke så lidt. Vi skal forestille os, at der i dag går en masse mennesker rundt, der er hele og i balance med omgivelserne. Thunbo fortæller også, at vi allerede lærer at ”afkode” - jo, det står der - moders hjerteslag og hendes stemmeføring, før vi lærer sprog. Mor som musiklærer? Thunbo viser her sin dannelse, for han kender de danske sange, hvor sproget er »min moders bløde stemme.«

Gad vide, om det nu er al musik, der udvikler os til hele mennesker? Pop? Tina Dickow? Hiphop? Heavy metal?

Jeg synes nu, at det er lidt generaliserende sådan blot at tale om ”musik”.

Lad os se os omkring på denne slægt, der alle har været udsat for den dannende musikundervisning.

I busser, tog og på gaden går mange rundt med ledninger op til ørerne, og vi andre kan ikke undgå at høre de irriterende rytmer. Er de i balance med omgivelserne? Er det et resultat af den dannende musikundervisning? Det er ikke til at finde et radioprogram, hvor vi ikke bombarderes med rytmisk musik. Buschauffører spiller rock. Taxaer er små roskildefestivaler. Håndværkere kan ikke slå et søm i uden at musikken brøler ud af store radioer. Ja, selv i tv-aviser skal vi høre om et eller andet band, der netop har udsendt endnu en cd. Musik koloniserer hele livet.

Husk, jeg er fra før 1975, og bongotrommernes indmarch i folkeskolen.

Musik er blot ”et forbrugsgode i et vækstfikseret samfund”. Det er overskriften på Thunbos klagesang. Ja, det skal jeg love for. Uden vækst ville vi slet ikke have alle de apparater, som de unge render rundt med. Musik laves i dag for vækstens og underholdningens skyld. Og er skolens musikundervisning ikke den indirekte årsag?

Rock klarer sig udmærket uden skolens musikundervisning. Da jeg gik på gymnasiet, var musikundervisningen dannende, og man underviste kun i fællessang og klassisk musik. Nu underviser man i markedets. Så lad os reducere musikundervisningen og koncentrere den om god musik. På den måde sikrer man symfoniorkestrenes og kompositionsmusikkens fremtid. Mere opera og mindre rock. Det ville være ægte, konservativ kulturpolitik. Take that.

PS. I Århus er der én taxa, hvor man hører klassisk musik.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.