Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Alvorlig trussel mod cykelturismen

Cykelturismen er i vækst i landene uden om Danmark. Herhjemme er potentialet endnu uforløst, selv om der i de seneste år er gjort et kæmpe arbejde for at udvikle området. Det skyldes ikke mindst manglen på transportmuligheder for turister, som medbringer cykler.

Det er dyrt, besværligt og indimellem reelt umuligt at komme fra landsdel til landsdel, og om kort tid bliver det betydeligt vanskeligere for udenlandske cykelturister overhovedet at komme til Danmark. DSB og de tyske statsbaner (DB) har nemlig planer om at nedlægge The City Night Line. Det er de nattog, der i dag udgør den eneste direkte togforbindelse med mulighed for cykelmedtagning mellem København og Amsterdam/Køln, Prag/Dresden og Frankfurt/Basel.

Hvis forbindelsen bliver nedlagt, vil det betyde et katastrofalt tilbageslag for cykelturismen, som ellers er som skabt til Danmark – og en stor del af det kæmpe arbejde, der er gjort for at udvikle cykelruterne, servicen langs dem og formidlingen af dem, vil være spildt.

En øget cykelturisme kan ellers blive en god indtægtskilde for mange af de danske udkantsområder, som i dag kæmper for at skabe aktivitet, indtægter og arbejdspladser. Samtidig er der tale om en sund, grøn og bæredygtig turismeform, som det er svært at finde gode argumenter for at begrænse.

En vigtig faktor

Sidste år gennemførte Østdansk Turisme og Cyklistforbundets cykelturismeprojekt Panorama en undersøgelse blandt tyske cykelturister. Den viste, at 93 pct. opfattede muligheden for at få cyklen med toget som en vigtig eller meget vigtig faktor. Der er derfor ikke tvivl om, at så dramatiske forringelser af transportmulighederne vil betyde, at Danmark af mange vil blive valgt fra som cykelferieland.

En nedlægning af nattogsforbindelserne er det sidste, som dansk cykelturisme har brug for, og en nedlægning vil ikke kun få konsekvenser for cykelturismen i Danmark, men også for det øvrige Skandinavien og vores nabolande i syd. Er det virkelig den vej, vi vil gå?

Cyklistforbundet og Østdansk Turisme opfordrer kraftigt til, at trafikselskaberne, myndighederne og turistorganisationerne påbegynder en målrettet indsats, som i stedet gør Danmark mere tilgængeligt for cykelturister. Ellers vil vi se os udkonkurreret af vores nabolande, som allerede i dag tilbyder en langt bedre service for cykelturister i togene.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Kommentar: Folk siger, at de veluddannede drikker

Henrik Jensen
Men de siger ikke, hvorfor de veluddannede drikker. Måske er det en dårlig vane fra studietiden, for de unge drikker ad Pommern til, mens de læser. Jo længere uddannelse, jo mere druk.
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Til grin med dit affald

Mikael Jalving
Kunne man ikke få blot én af landets utallige journalister til at undersøge, hvorvidt affaldssorteringen egentlig fungerer i de danske kommuner?

Blog: DF bør melde sig ind i kampen

Morten Løkkegaard
Det politiske kaos i Storbritannien efter brexit betyder, at danskerne har gennemskuet konsekvenserne af dansk enegang i Europa.

Kommentar: Folk siger, at de veluddannede drikker

Henrik Jensen
Men de siger ikke, hvorfor de veluddannede drikker. Måske er det en dårlig vane fra studietiden, for de unge drikker ad Pommern til, mens de læser. Jo længere uddannelse, jo mere druk.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her