Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Mordet var et angreb på os

Jeg er et kristent menneske, som med alle andre danskere er bundet til min danske virkelighed. Så bundet, at det er et frontalt angreb på os alle, når den amerikanske journalist James Foley får skåret hovedet af en maskeret, gal, ond islamist fra Islamisk Stat.

Tænk, at James Foley bliver likvideret, fordi en ekstrem islamist lader målet hellige midlet. Det er ondskab, og trods min bundethed i min danske virkelighed væltede den min dag. Jeg er tæt på at miste min orienteringsevne, for det er vanvittigt, at et menneske som skinbarligt menneske trækkes ind på en scene og bliver dræbt som led i et angreb på Vesten.

Likvideringen af James Foley er så meget uden bund i min danske virkelighed, at jeg godt kunne vende mig bort fra den og aldrig mere beskæftige mig med verden. Og dog sker det afgørende for mig, at jeg føler deltagelse og skyld. Hvilket i sig selv er ligegyldigt for den uskyldige James Foley, men ikke for min tro på, om vanviddet kan stoppes.

Dommedag er nær

Jeg må begribe, at et ukontrollabelt had lurer på os. Og jeg må begribe, at mit ansvar sammen med danskerne er, at jeg konfronterer ondskaben. Hvordan skal jeg ellers forklare mig selv, at det er sandt, at James Foley døde for hånden af en hadefuld morder?

Det er indlysende, at ingen uretfærdighed kan retfærdiggøre denne skændige handling. Kravet om at skulle elske næsten er truet. Det krav, som baner vejen for et menneskes medmenneskelighed, selv om jeg heller ikke er bedre end min næste. Det er også truet af os selv, for desværre reduceres det enkelte menneskeliv også i vores virkelighed. Og så står vi på kanten af afgrunden, og på den kant hvisker guden nihil til os, at intet er helligt, og intet er noget værd.

Vi skal derfor fatte, at dommedag er betænkeligt nær, og at vi har noget at forsvare. Vi kan ikke blot nøjes med at konstatere, at alle mennesker sandt nok er onde. Forsvaret starter der, hvor vi bekæmper den tåbelige udlignende bortforklaring, at den dræbte James Foley intet er mod de mange, som ellers må lade livet. Det er en bortforklaring, der udsiges med en gruopvækkende retfærdighedssans, der paradoksalt nok ikke værdsætter menneskelivet, når den udsiges på menneskehedens vegne. Den tænker ikke det enkelte menneske som en del heraf, og da er menneskeligheden væk. Forsvaret fortsætter i, at vi indser, at drabet på James Foley er et frontalt angreb på os. Mellemøstens mareridt er og bliver vores mareridt, og vi må fra vores virkelighed rejse os og finde troen og håbet på, at flere islamistiske angreb på os ved at myrde vesterlændinge kan og skal bekæmpes.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.