Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

En mimose drager i ordkrig

Lars Erslev Andersen er kendt for at fremføre sine betragtninger om terror og krig overalt i verden. Kritiserer man ham herfor, viser han sig imidlertid som en sart mimose, der føler sig truet. Måske skulle LEA overveje sin fremfærd ud i den offentlige debat, hvis hans følelser virkelig sidder så yderligt.

Sagen er nemlig ganske enkel: Ad flere omgange har LEA, der til daglig er terrorforsker ved Diis, udtalt sig stærkt politisk om konflikten i Gaza. Fra tid til anden er det sket i kapacitet af Diis-medarbejder. Fra tid til anden under påberåbelse af ”privatperson”.

Spørgsmålet er, om det er så enkelt at adskille sine roller. Havde LEA udtalt sig om strikkeopskrifter, orangutanger på Borneo eller noget andet for Diis og hans professionelle virke aldeles uvedkommende, kunne man tage en ”privatpersonspåberåbelse” alvorligt, men når en terrorekspert udtaler sig om terror, er det svært at se, hvordan hans terrorekspertise kan ignoreres. Det bliver lidt for spekulativt.

Blander man sig i samfundsdebatten – og endda med så vulgære påstande, som Lars Erslev Andersen har fremført – må man acceptere at blive mødt med kritik, og det er ikke nødvendigvis for sarte sjæle. Spørg blot, hvad andre ”private” debattører (dvs. ikke folkevalgte) har været udsat for.

Jeg bifalder ikke den slags, men bruger det blot som illustration på, at en henvendelse som den, jeg har stilet til LEA – og som JP har været så venlig (sikkert med LEA’s lige så venlige tilskyndelse) at offentliggøre – er, hvad man må forvente. Jeg har ikke inkluderet LEA’s forestående, Diis-direktør Nanna Hvidt, som har det daglige ledelsesansvar. Nej, jeg har inkluderet bestyrelsesformanden.

Den sondring har både JP’s lederskribent og et par af venstrefløjens åndelige nulboner haft svært ved at gennemskue. Vel, det er egentlig meget enkelt. Jeg blander mig ikke i ansættelsesforholdene på Diis, men af hjemmesiden fremgår det, at man »stræber efter den højeste akademiske kvalitet«.

Fra sin åndelige piedestal

Det er et agtværdigt formål, men synes svært foreneligt med de udgydelser, som LEA – under tiden i tjeneste, under tiden som selverklæret ”privatperson”, men inden for sin faglige ekspertise – har ladet udgå fra sin åndelige piedestal. Det håber jeg sandelig, at bestyrelsesformanden drøfter med sin direktør, men direktøren har jeg ingen dialog med i denne sag.

Jeg har således ikke bare handlet efter bogen, men faktisk gjort LEA en tjeneste. Man skal nemlig passe på med at kombinere selvretfærdighed, en sart sjæl og den offentlige debat. Jeg håber dog, at Lars Erslev Andersen kommer sig, og så møder jeg ham gerne til debat.

Hvad end han så mener at stille som privatperson eller hvilket som helst andet. Jeg agter i øvrigt at møde som mig selv.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.