Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Lærerne ikke ens

Jeg finder, at JP’s leder 11/8 er på kanten af, hvad man kan tillade sig at skrive om lærerne i den danske folkeskole.

Lærerne er ikke ens. Nogle har måske i en tid været knap så professionelle, som man kunne ønske, men et stort flertal er helt utroligt ”på” i forhold til deres opgave. En gang var lærerstanden tjenestemænd med en vis sikkerhed i stillingen – og fri ret til at disponere deres tid.

En del af disse kørte deres job på rutinen – og forberedte sig ikke. 1968-generationen kom på banen i løbet af 1970’erne. Nye idéer, ny form for samarbejde, ny form for engagement. Ny skole.

Mange skoler rejste sig dengang af støvet og fik ny luft og nye lærere, der ville noget andet, noget mere, noget, der var meget forberedt. Disse blev bare ramt af en fortløbende frontal frustrering i form af ikke længere at kunne opretholde en løn, der modsvarede en murer på akkord. Man solgte jobbet – ikke mindst anseelsen af jobbet – ved fortsat at lade betalingen af et så vigtigt job blive nedgraderet.

Sandheden omkring skolereformen er at:

Man vil se bedre resultater fra elevernes side.

Man vil sikre, at lærerne præsterer i forhold til tildelt tid.

Man vil løse problematikken omkring de ”sidste 18 pct.” ved en længere skoledag.

Ingen har styr på, at de ”sidste 18 pct.” har en basis i et hjem, som ikke støtter folkeskolen. Alle tiltag i form af yderligere stimulation af eleverne viser sig i praksis at være til fordel for de bedst egnede. Spredningen i elevgrupperne vil kun blive større.

De elever, som skulle reddes gennem reformen, vil hellere være et andet sted end på skolen, når vi kommer ud på de sidste timer. Elever fra hjem, hvor man i mindst én generation har formeret nye klienter til det omfangsrige sociale system, vil næppe være hjulpet af reformen. Så, hvordan laver man en skole, hvor det giver mening, at man som elev bliver tilgodeset, hvis man har dårlige odds hjemmefra?

Nu vel. Denne avis går vel ind for en mindre offentlig sektor, men hvordan får man den fremtidige del af befolkningen, som vælger at stå uden for arbejdsmarkedet, til at komme ind i det. Skyd ikke på pianisten. Det er noderne, som man skal spille efter, der betyder noget.

Mit skud er, at denne reform blot får det udslag, at der bliver stadig større forskel på den bedst egnede og den måske egnede. Noget tabt, men intet vundet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.