Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Stop så den snak om negative lærere

Christine Antorini gav i JyllandsPosten 3/8 udtryk for, at lærerne nu skulle tage ”ja-hatten” på og gå positivt ind i arbejdet med folkeskolereformen.

Og formanden for Danske Skoleelever, Miranda Wernay Dagsson, efterlyser ligefrem positive lærere. Nu må det være nok med al den snak om ”nej- og ja-hatte” eller lærere, der er alt for negative over for reformen.

Det handler ikke om, at vi lærere er negative, nej mange af os er skeptiske og frustrerede. Der er en væsentlig forskel. Denne skepsis og frustration bunder i helt reelle bekymringer for vores fælles folkeskole og ikke mindst for vores tid til at være de ambitiøse og professionelle lærere, vi alle stræber efter at være.

Radikale ændringer

Vi kan sagtens se de gode intentioner, der ligger i tankerne bag reformen, og vi er bestemt ikke uenige i, at der skal ske forandringer og måske også i drastisk grad, men vi har meget svært ved at se sammenhængen i øget faglighed, flere undervisningstimer, mere tid til samarbejde mellem de enkelte lærere og pædagoger, når vi så samtidig får markant færre timer til forberedelse.

Når man lægger op til at gennemføre så radikale ændringer i skolen, både hvad angår selve indholdet i elevernes skoledag og i forhold til lærernes forberedelsestid, vil det være naivt at tro, at det kan gøres uden kommentarer fra os, der skal fortsætte med at varetage undervisningen og alle de andre opgaver, som ligger i at være folkeskolelærer i dag.

Dybt professionelle lærere

Kære Miranda Wernay Dagsson, du skal ikke være bekymret for at møde negative lærere, du skal i stedet glæde dig over, at vi er rigtig mange lærere, som er dybt professionelle og råber op, når vi kan se, at der er noget, der ikke hænger ordentligt sammen, og når vi oplever, at vi kan blive nødt til at skrue ned for ambitionerne – andet vil være dybt uprofessionelt og i langt højere grad være bekymrende.

Du vil vel nødigt undervises af en flok nikkedukker, der bare takker ja og amen, når politikere og embedsmænd beslutter sig for at gennemføre deres visioner for folkeskolen, også på trods af at der igennem hele processen har lydt adskillige kritiske røster fra både forskere og lærere.

Det vil klæde Antorini, hvis hun og KL i stedet for at blive ved med at hænge lærerne ud som værende negative og yde modstand over for reformen ville lytte til os, gå i dialog med os og endelig vise os noget tillid.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.