Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Fejlskud om løn til folketingsmedlemmer

Det er nødvendigt at knytte et par kommentarer til de udtalelser, som fremføres af fhv. folketingsmedlem P. Rudiengaard i JP 29/7.

Jeg taler på grundlag af egen erfaring. Jeg var selvstændig erhvervsdrivende, da jeg blev indvalgt i Folketinget og forsøgte at få mit firma til at overleve i de næsten otte år, jeg var folketingsmedlem. Når min løn i Folketinget var indregnet, resulterede det i, at jeg tabte mindst 2 mio. kr. ved at være folketingsmedlem 1974-82. Det var en dyr fornøjelse.

Løn til folketingsmedlemmerne rækker slet ikke til at kompensere de tab, man lider, hvis man som selvstændig ude fra det pulserende liv påtager sig et job i Folketinget.

Ikke en krone i pension

Hvis man har været offentligt ansat som Rudiengaard, er den personlige økonomiske situation noget helt andet. Der er forskelsbehandling så voldsomt, at næsten ingen ude fra det frie erhvervsliv har råd til at føre valgkamp og lade sig vælge ind som folketingsmedlem. Dette er et stort demokratisk problem.

Jeg har ikke modtaget en eneste krone i pension fra min tid som folketingsmedlem. Jeg er fyldt 81 år nu.

Hvis man som Rudiengaard var folketingsmedlem for det regeringsbærende parti, er opgaven 10 gange lettere, end hvis man repræsenterer oppositionen, især hvis man er med i et mindre parti.

I de år, da jeg var medlem af Folketingets Finansudvalg, brugte jeg mindst 15 timer i hver af 40 weekender til at lave research ude i virkelighedens verden og på at læse på aktstykker, som var udleveret fredag middag, som man skulle forholde sig til førstkommende onsdag formiddag. Det var hundredvis af sider med tungt stof, der skulle læses. Som medlem af et oppositionsparti skulle man naturligvis forholde sig kritisk til det, som ministre bad om bevilling til i finansudvalget.

Når man bor ude i det tyndtbefolkede Midtjylland, bliver det til megen kørsel i egen bil for egen regning fra og til lufthavn og ud til mange aftenmøder i vælgerforening og vedr. research ude i det virkelige liv i relation til lovgivningsarbejde. Folketingets Finansudvalg holder også møder om sommeren. Jeg er enig i, at nogle folketingsmedlemmer ikke har det svært, især dem, der ikke er politisk aktive og er medlemmer af et regeringsbærende parti, hvor man blot svømmer med i ministrenes slipstrøm.

Der er behov for at se på, hvorledes der kan aflønnes i forhold til indsats, om f.eks. medlemskab af finansudvalg eller en formandspost i et udvalg skal give løntillæg. Sådanne poster medfører i hvert fald mange timers ekstra arbejde. Jeg har selv prøvetsom formand for Folketingets Erhvervsudvalg.

Rudiengaards fejlskud består i, at han slet ikke ser de store forskelle i, hvor meget arbejde det enkelte folketingsmedlem udfører, og hvorledes jobbet som folketingsmedlem påvirker den enkeltes private økonomiske situation.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.