Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Gamle tal i sommervarmen

Artiklens øverste billede
Femern-forbindelse eller ej – Scandlines fortsætter færgedriften på Rødby Puttgarden. Arkivfoto: Thomas Borberg/Polfoto

Sommeren er over os, og med varmen følger tilsyneladende en strøm af debatindlæg fra alle chefkontorer i Femern A/S med den klare hensigt at berolige skatteyderne og tale saglig kritik ned. Senest har både budget- og pressechefen været i debatspalterne for at forklare sig. Det går ikke godt.

Vi har ikke indsigt i, om økonomien i det påtænkte 50 mia. kr.’s projekt bliver sund eller ej, men det er let at få øje på svaghederne i argumentationen, når den og i øvrigt hele beslutningen om dette projekt bygger på trafikprognoser og analyser fra 2003 – fra en tid før finanskrise og stagnation.

Indlysende fejl står i kø

Indlysende fejl står i kø, når vi og andre læsere skal overbevises om det fornuftige i projektet med anvendelse af 11 år gamle prognoser:

Femern A/S’ budgetchef fremhæver forklarende, at 23-24 pct. af personbilstrafikken på overfarten vil udgøres af erhvervsrejsende. Det faktiske niveau på Scandlines’ Rødby-Puttgarden-rute var i 2013 omkring 5 pct., hvilket gør budgetchefens skud fire-fem gange for højt.

Samme forældede 2003-rapport vurderer i øvrigt, at grænsehandelstrafikken kun vil udgøre 1 pct. af trafikken. Virkeligheden på Rødby-Puttgarden er, at 35 pct. af vores personbilstrafik er grænsehandel, og dermed når fejlskuddet i denne del af regnestykket op på 3.500 pct.

Stærkt bedaget prognoseartikel

Prognoserne bygger også på, at Scandlines forventes at indstille trafikken – et synspunkt, som pressechefen fra Femern A/S fortsat lufter som en mulighed i debatspalterne. Lad os bare slå det fast én gang for alle: Scandlines fortsætter færgedriften på Rødby-Puttgarden.

Det er forstemmende, at både Femern A/S og transportministeren fortsat flittigt bruger det stærkt bedagede prognosemateriale, når de skal dokumentere den fremtidige trafik- og konkurrencesituation.

Den åbenlyst forældede rapport danner desværre også grundlag for den efterfølgende samfundsøkonomiske vurdering fra 2004 og den finansielle analyse fra 2008. Vi kan derfor kun bakke de trafikeksperter op, som understreger behovet for at få hele beslutningsgrundlaget opdateret.

Det gælder ikke kun økonomien i projektet, som langt om længe vil blive opdateret i forbindelse med anlægsloven.

Der er mindst lige så stort behov for at få opdateret den grundlæggende samfundsøkonomiske analyse i forbindelse med anlægslovens fremsættelse, så beslutningstagerne på et ordentligt og oplyst grundlag kan vurdere, om investeringen giver mening.

Til denne vurdering kan og bør det også indgå, om den ”sunde model”, der som et mantra fremhæves i alle sommerens indlæg, nu også er så holdbar. Vi hører konstant statsstøttemodellen nævnt som den store garant for, at økonomien vil være sund, og at skatteyderne ikke skal til lommen.

Meget gunstige statsgarantier

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har bedt EU-Kommissionen om blandt andet at vurdere, om statsstøttemodellen, som tænkes genanvendt på Femern, er lovlig og efterlever alle EU-regler.

Som sagt agter vi at sejle videre, men vi forventer fair konkurrence. Derfor har vi bedt om kommissionens vurdering af, om modellen med meget gunstige statsgarantier følger reglerne. Hvis vi får ret i, at det ikke er tilfældet, skal Femern til regnemaskinen igen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.