Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Brev fra virkeligheden

Kære undervisningsminister Christine Antorini og borgmester Steen Vindum (JP 12/7).

Jeg har været lærer i mange år. Har haft fantastiske klasser, elever, forældre og kollegaer, hvilket har betydet, at jeg har været rigtig glad for og tilfreds med mit arbejde som lærer i folkeskolen. P.t. er jeg lærer på Silkeborgs – nej, Danmarks bedste skole. Noget mange lærere siger om deres skole, fordi de brænder for deres arbejde og naturligvis for deres skole.

Når skoleåret er slut, glæder jeg mig som alle andre til ferien, men allermest til, at jeg igen skal møde eleverne efter ferien. Parat til at give dem et nyt fantastisk skoleår med optimal læring, trivsel, faglig og social udvikling plus masser af gode oplevelser i og uden for skolen, som jeg har det godt i.

Anderledes denne gang

Det er anderledes i år. Jeg ser ikke frem til det kommende skoleår med forventningens glæde, som jeg plejer.

Som det fremgår af jeres læserbrev, har jeg ikke lavet mit arbejde godt nok. Alt skal i det kommende skoleår være anderledes og nyt, fremgår det. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre anderledes. Mine elever lærer på forskellige måder, og de lærer det, de kan. Vi har bevægelse inde i undervisningen og i frikvartererne, eleverne stortrives, vi samarbejder med kirken, pædagogerne, forældrene, Dansk Skoleidræt, plejehjemmet, med hinanden, lokale virksomheder og naturligvis idrætsforeningen. Jeg tager på kursus og lærer nye måder at undervise på, jeg vidensdeler med kolleger – hvad er det, jeg skal gøre anderledes?

Overordnet set kan jeg bare konstatere, at det er lang tid siden, I har været på besøg i folkeskolen, og at politik i tiden er blevet til en illusionskunst uden sammenhæng med den virkelige oplevede verden.

Den fra politisk side bevidste sammenblanding af lovindgrebet i vores arbejdstid og indførelse af folkeskolereformen har for mig betydet, at jeg ikke føler, at der er tillid til, at jeg gør mit arbejde godt og professionelt, og at ansvaret for mine elevers læring og trivsel er taget fra mig. Jeg er spændt på, om jeg kan finde arbejdsglæden i det. Hertil kommer frustrationerne over at skulle leve op til alle regeringens og KL’s ”hurraord” om den nye folkeskole over for forældrene, som jo kun kan tro, at det er en helt ny skole, de sender deres børn i.

Personligt er jeg også bekymret for, om mine elever kan holde deres faglige niveau, nu da jeg skal holde flere møder og undervise tre lektioner mere om ugen. Det er ikke de tre lektioner, der er problemet, for jeg kan godt lide at undervise, men god undervisning kræver god forberedelse, og den er der bare blevet meget mindre tid til.

Alt det gør, at jeg ikke glæder mig og ser frem til det kommende skoleår på samme måde, som jeg plejer, men jeg glæder mig til at møde mine elever.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.