Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Studerende på første klasse

Studerende på første klasse

Under overskriften ”Man skal selv tjene sine penge” vil Suzan Jensen, der er alenemor og på kontanthjælp, gerne tage en uddannelse med økonomisk hjælp fra kommunen, dvs. med et beløb, der svarer til højeste dagpengesats, som er 17.300 kr. om måneden (JP 9/7).

Det lyder jo ikke som et voldsomt beløb, når man har fire børn og er aleneforsørger, og som SJ siger, »har staten jo ikke betalt til anden uddannelse til mig«.

Nu synes jeg, det er en supergod idé, at SJ tager en uddannelse, da hun ikke har mange muligheder kun med folkeskolens 10. klasse, så jeg har lige lavet en hurtig beregning af SJ’s situation, hvis hun virkelig brænder for at tage en uddannelse og vælger at modtage SU, som alle andre studerende lever af, når de er under uddannelse.

SU for en voksen, der er udeboende, ligger på 5.839 kr. pr. md. SJ kan yderligere modtage et forsørgertillæg på 5.839 kr. pr. md. – i alt 11.678 kr. – som der skal betales skat af.

Da jeg ikke kender SJ’s skatteforhold, har jeg trukket 37 pct. i skat, derved får hun udbetalt 7.357 kr. pr. md.

Da hun er på kontanthjælp (så derfor bor til leje), kan hun få boligsikring. Jeg har regnet boligsikring ud fra et estimeret skøn på en bolig med fire værelser på 110 m2 samt en husleje på 7.000 kr. pr. mdr. eksklusiv forbrug. Det giver en boligsikring på 4.333 kr. pr. måned skattefri.

Da SJ er alene med sine fire børn, er der en række bidrag, man kan søge om og modtage skattefrit.

Børnetilskud (enlig forsørger), 1.319 kr. pr. barn pr. kvartal, i alt 1.758 kr. pr. måned skattefri.

Ekstra børnetilskud (enlig forsørger), 1.345 kr. pr. kvartal, i alt 448 kr. pr. måned skattefri.

Børnecheck (for 7-14 årige børn), 2.745 kr. pr. barn pr. kvartal, i alt 3.660 kr. pr. måned skattefri.

Børnebidrag fra faderen (normalbidrag pr. måned), 1.270 kr. pr. barn, i alt 5.080 kr. pr. måned skattefri.

I alt skattefri hjælp på 15.279 kr. pr. måned.

Dertil tillægges SU. SJ kan også tage et SU-lån, 2.987 kr. pr. md. samt et supplerende SU-lån (kun til forsørgere) 1.495 kr. pr. md. til 4 pct. i renter. Efter uddannelsesperioden forrentes SU-lån med en variabel rente svarende til diskontoen plus 1 pct.

SJ vil med samtlige bidrag, SU og SU-lån ende med at få udbetalt ca. 27.093 kr. pr. md., så Suzan Jensen, bare gå i gang, du vil højst sandsynligt aldrig få så mange penge mellem hænderne som nu. Jeg synes, at du skal give den hele armen og tage en lang videregående uddannelse, der kan føre dig til et job, der giver min. 50.000 kr. i løn om måneden. Ellers vil du aldrig komme til at få 27.093 kr. udbetalt om måneden.

Birte Skov Vildrik, Lichtenbergsgade 6,3, Horsens

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.