Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Grøn enøjethed

I P1-udsendelsen ”Spørg ministeren” 30/6 fremkom klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen med nogle interessante betragtninger vedrørende vindmøller, bl.a. at han betragter dem som industrianlæg, som med fordel kan samles i megastore havvindmølle-parker.

Samtidig kunne jeg fornemme på ministeren, at han ikke var fuldt ud orienteret om situationen på Mejlflak i Aarhusbugten, hvor opstillingen af 20 150 m høje havvindmøller er under forberedelse. At ministeren ikke er fuldt ud orienteret i denne tvivlsomme sag – en brutal massakre på nogle af landets smukkeste kyststrækninger og fredede landskaber – kan skyldes frasortering af post i ministerens forkontorer, men ministeren burde have en personlig mening i denne tunge sag. Måske kan frasorteringen skyldes en tidstypisk grøn enøjethed (blind på det ene øje, grøn stær på det andet) i mellemleddet.

Ikke specielt opmuntrende har jeg fået en henvendelse vedr. Mejlflaks elendighed tilbage fra Energiministeriet med besked på at sende den til Miljøministeriet. Hvor man beder mig sende selvsamme tekst til Energiministeriet. Hvem har tænkt sig at påtage sig ansvaret for opstillingen af et industrianlæg midt i fredede landskaber? Eller rettere mellem fredede landskaber?

Man har glemt at frede havet omkring Danmark. På landsiden af vores kyster kan det være svært at få tilladelse til at rejse et lille cykelskur, medens der på vandsiden kan rejses 150 m høje, støjende, lysglimtende, i toppen roterende industrianlæg.

For en sikkerheds skyld skal jeg nævne, at jeg er medejer af vindmøller på Samsø – syd for Samsø, hvor lokalbefolkning er tilfreds med placeringen. Hvad den ikke er ud for de fredede Nordby Bakker. Såvel samsinger som Samsø Kommune er modstandere af Mejlflak-havvindmøller. Har regeringen glemt sin læggen vægt på den lokale forankring, som så ofte er blevet nævnt som en forudsætning for opstillingen af vindmøller? Energiministeren og miljøministeren bør træde i karakter, inden det er for sent.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.