Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Hvorfor revolutionere, når man kan udvikle?

Man skal ikke beskæftige sig med uddannelse særlig længe, før man hører nogen sige, at digitale teknologier vil revolutionere undervisningen.

Man skal ikke beskæftige sig med uddannelse særlig længe, før man hører nogen sige, at digitale teknologier vil revolutionere undervisningen. Og der er ingen tvivl om, at universiteterne kan have stor gavn af at gå deres undervisningsmetoder kritisk efter i sømmene. Men spørgsmålet er, om det er nødvendigt med en revolution for at skabe forbedringer?

Uddannelseskvalitet har været et nøgleord i den offentlige debat i det forgangne år, og senere på året tager regeringens Kvalitetsudvalg skridtet helt ind i auditorierne for at se på, hvordan der skabes kvalitet i den undervisning, som forskerne tilbyder de studerende.

Og for at forstå, hvordan kvalitet skabes inde i auditorierne, skal man i virkeligheden forstå, hvad der sker uden for dem. Det går nemlig i stigende grad op for universiteterne, at gode uddannelser og stærke kandidater ikke kun skabes i løbet af de timer, hvor de studerende er til forelæsning. Selvom timetal til tider fylder en (lidt for) stor del af debatten.

Det at gå på universitetet er en livsstil, og ambitiøse studerendes nysgerrighed forsvinder heldigvis ikke i det sekund, de forlader auditoriet.

Undervisning derhjemme

Det er i sig selv ikke noget nyt. Det nye er, at de digitale teknologier så at sige gør det muligt at låne underviseren med hjem. Og sætte ham eller hende på pause, hvis det er nødvendigt for at forstå en pointe. Samtidig bliver det også lettere for underviserne at understøtte gruppearbejde, lave små øvelser og give feedback.

Sådan er det f.eks. sket på Aarhus Universitets matematikuddannelse. Her har det obligatoriske – og notoriske – fag calculus traditionelt været forbundet med fyldte auditorier og store tavler tapetseret med ligninger. Nu er de klassiske forelæsninger erstattet af videooptagelser, øvelser og online aktiviteter, som de studerende kan gennemgå og diskutere i eget tempo.

Forsøget med calculus er netop afsluttet, og det har ikke alene givet mere tilfredse studerende. Det har også givet stærkere studerende, som har fået højere karakterer til eksamen.

At lægge videooptagelser og læringsforløb på nettet er ikke ligefrem revolutionerende. Og det er netop pointen: Man behøver ikke at revolutionere uddannelserne for at styrke dem. Calculus-forsøget er et eksempel på, at man med relativt små midler og en god portion omtanke kan udvikle den klassiske forelæsning og sætte den ind i en ramme, som giver større fleksibilitet for både studerende og undervisere.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.