Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Inklusion tænkt ind i skoleidræt

Det store finalestævne på Østerbro Stadion i København markerede afslutningen på skoleidrætsprojektet Skole OL, som er arrangeret af blandt andre Danmarks Idrætsforbund og TrygFonden. Og det er en kæmpe gevinst at få mere motion og idræt ind i elevernes hverdag. Men det er en positiv historie med en kedelig skyggeside.

For på godt og ondt tænker projektet traditionel idræt ind i skolen. Og de traditionelle idrætsgrene fokuserer på den exceptionelle præstation. Højest, hurtigst og længst.

For mange elever er det en fantastisk motivation. Men der findes børn og unge, som ikke kan deltage på de vilkår. Der findes en ulighed i fysisk aktivitet.

For en stor gruppe børn vil det være en sejr i sig selv at få del i idrætsfællesskabet.

Flere inaktive børn

Det er en meget reel udfordring, at der findes børn, som udfordres af konditionen, motorikken – eller psyken for den sags skyld.

Uligheden i fysisk aktivitet kommer ikke kun til udtryk ved Skole OL – det er også hverdagen i skoleidrætten. Rapporten Status på idrætsfaget 2011 viste, at der bliver flere og flere fysisk inaktive børn. Og ifølge rapporten skal udfordringen ses i sammenhæng med idrætstimernes indhold.

Klassiske boldspil er dominerende i idrætsundervisningen. Boldspil karakteriseres ved, at de dygtige børn lærer mest.

En styrkelse af målsætningerne for undervisningen vil hjælpe de svage elever. Altså: Hvad er dine udfordringer – og hvordan hjælper vi dig med dem?

Allerede i 2004 fremlagde Danmarks Evalueringsinstitut en rapport, der fremhævede målsætning som et meget svagt punkt i idrætsundervisningen. Men ifølge den seneste rapport er fokus på målsætninger blevet svækket yderligere.

Den enkeltes udfordringer

Med folkeskolereformen kan skoleidrætten begynde at tage højde for den enkelte elevs udfordringer og målsætninger. Der er god grund til at se nærmere på koncepter som ”skolefitness”. Her oplever mange elever for første gang motionsformer og idrætsinstruktører, der møder dem i øjenhøjde.

Idrætspolitikerne har taget et vigtigt skridt med den nye aftale om idrætsøkonomien, hvor man åbner en pulje, der støtter idrætsprojekter for udsatte borgere. Men de få millioner rækker slet ikke til at bekæmpe den udbredte ulighed i fysisk aktivitet. Skoleeleverne er det oplagte sted at starte, for ligesom os andre skal de tilbydes muligheder for motion, der passer lige netop dem.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.