Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Venstrefløjens forfejlede debat om studenterhuen

I forbindelse med årets nyuddannede studenter har der i de seneste dage raset en voldsom debat om, hvorvidt studenterhue og kørsel kun skal være forbeholdt studenterne, eller om det også kan være for alle ungdomsuddannelserne.

Jeg er selv i gang med en gymnasieuddannelse på STX, og personligt synes jeg, at studenterhue samt kørsel bør være forbeholdt studenterne.

For de fleste vil dette sikkert være et udtryk for, at jeg er underlagt det gængse uddannelsessnobberi, at mine argumenter vil være, at jeg i højere grad har fortjent huen, fordi jeg har været igennem et hårdere stykke arbejde for at få den, end en sosu-assistent har. Således forholder det sig dog ikke.

Jeg har lige så meget respekt for én på sosu-uddannelsen, frisøreleven og tømrerlærlingen, som jeg har for mine medstuderende, og jeg vil da også opmuntre dem til at fejre afslutningen af deres uddannelse i lige så høj grad, som studenterne. For det er hårdt at gennemføre en hvilken som helst uddannelse.

Det eneste ”men”, jeg har, er: Find nu på jeres egne traditioner.

Igen er dette ikke noget, jeg siger, fordi jeg ser ned på erhvervsuddannelser, men studenterhue og studenterkørsel er studenternes traditioner, og det ligger jo også i navnet. Jeg vil som gymnasieelev jo heller ikke gøre krav på at få en form for ”svendebrev” i hånden, da det ikke er en tradition forbeholdt mig.

Ulighed og tradition

Den egentlige grund til, at jeg bringer emnet på banen, er, at jeg synes at selve debatten om disse traditioner er blevet helt forfejlet. Den yderste venstrefløj skriger på mere lighed og rakker ned på ”snobberne” som mig selv, der ikke kan forstå, at alle nok skal blive mere lige af at få en hue.

For mig at se er det et direkte selvmål for disse folk. For hvem andre påstår, at der er en ulighed i, at studenterne har deres egen tradition? Hvem påstår, at folk, der render rundt med en hue, er højere sat, end andre uddannelser?

Ingen andre end den yderste venstrefløj selv. Den skaber selv denne ulighed ved at fremhæve studenternes traditioner som højerestående end erhvervsuddannelsernes traditioner. Og hvis man ikke har nogen tradition, står det jo altid frit for at skabe en ny.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.