Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Metro bør ikke fjerne borgerrettigheder

Morten Blomqvist, seniorrådgiver, udviklingsorganisationen Ibis, Henrik Ibsensvej 28, 3, Frederiksberg C

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

På tirsdag træder den nye metrolov i kraft, som fjerner beboernes ret til at klage. Det er uhørt at tilsidesætte borgernes rettigheder på den måde, og det kan nemt blive et skråplan som i mange lande rundt om i verden.

Da den nye lov blev vedtaget, sad jeg og arbejdede sammen med tvangsflyttede beboere i Tete-provinsen i Mozambique, hvor en af verdens største kulforekomster nu er ved at blive udvundet. Her er 15.000 mennesker blevet tvangsflyttet fra små forstæder til provinshovedstaden og genbosat langt ude i bushen med en minimal kompensation og få muligheder for at klage.

Vel ikke vejen frem i Danmark?

Efter forgæves forsøg på at komme i dialog med mineselskaber og myndigheder valgte de genbosatte beboere at blokere jernbanen, der transporterer kullet ud af landet til Kina. Det fik både mineselskabet og regeringen i dialog, men det er vel ikke vejen frem i Danmark?

Jeg bor selv 200 meter fra metrobyggeriet på Frederiksberg, men er ikke direkte påvirket i min dagligdag. Alligevel blev jeg chokeret over, at jeg tager ud i verden for at hjælpe lokalbefolkninger med at få bedre rettigheder i forbindelse med megaprojekter i råstofindustrien, og imens fratager man danske borgeres ret til klage.

Når kæmpe økonomiske investeringer bliver forhandlet med konsekvenser for visse dele af befolkningen, har regeringer i alle lande et stort ansvar for at beskytte borgernes rettigheder i kontrakterne.

Utilstrækkeligt forarbejde

Det første skridt er at sikre ordentlige høringsprocesser fra begyndelsen og inddrage borgere i planlægningsfasen samt indregne tilstrækkelig kompensation i det økonomiske udspil.

Løsningerne skal ikke findes drypvis under implementeringen.

Det er utænkeligt, at man sjusker på samme måde med ingeniørarbejdet eller de geologiske undersøgelser.

Men når det handler om at minimere generne for den lokalbefolkning, der mærker konsekvenserne i hverdagen, ender forarbejdet ofte med at være utilstrækkeligt.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over kompensation og dommerafgørelser i metrosagen. Jeg ved ganske enkelt ikke nok om det, men borgeres rettigheder til at blive hørt og klage bør aldrig sættes ud af kraft.