Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Veje til hurtig vækst

En god trafikal infrastruktur uden trængsel og tidsspilde spiller en afgørende rolle, når erhvervslivet skal træffe beslutning om investeringer i vækst og nye arbejdspladser. De seneste årtiers investeringer i det store motorvejs-H taler sit tydelige sprog i form af virksomheder, der vokser og vækster på grund af effektiv godstransport og kortere rejsetid for pendlende medarbejdere.

Et lysende eksempel på, at veje skaber udvikling, er Hirtshals Havn og andre nordjyske virksomheder, der har god vind i sejlene på grund af den ellers forkætrede motorvej mellem Aalborg og Hirtshals. Andre steder er der behov for at løse flaskehalsproblemer, der koster virksomhederne konkurrencekraft – og dermed tab af danske arbejdspladser.

På den baggrund hilser jeg det meget velkomment, at både DI og LO har peget på investering i trafikal infrastruktur som en vej til hurtig vækst. En række VVM-undersøgte – og dermed grydeklare – vejprojekter står klar til at blive finansieret og iværksat. Det gælder eksempelvis de næste etaper på den fynske motorvej, Kalundborg-motorvejen, rute 26 mellem Aarhus og Søbyvad og Helsingør-motorvejen. Dertil kommer hurtige opgraderinger af vigtige vejhængsler til det overordnede vejnet.

Jeg bakker varmt op om organisationernes kloge opfordring til, at der ved de kommende vækstforhandlinger også kommer fokus på hurtige forbedringer af infrastrukturen. Det giver lokal beskæftigelse på kort sigt under anlægsarbejdet, og det sikrer flere varige job på grund af øget mobilitet og forbedret konkurrenceevne.

Det glæder også Venstre, at der er kommet fokus på to visionære projekter, der skal sikre varige trafikløsninger og fornyet vækst for henholdsvis hovedstaden og Jylland, nemlig en havnetunnel/østlig ringvej ved København samt en parallelmotorvej nord-syd i Jylland. Begge projekter vil styrke det danske erhvervsliv, og derfor kan det kun gå for langsomt med at få iværksat konkrete forundersøgelser af dem.

Regeringen har i snart tre år fokuseret ensidigt på investeringer i kollektiv trafik. Nu er det vejenes tur, så vi sikrer fornyet vækst i Danmark.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.