Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Visdom ikke uden betydning

I et debatindlæg 4/4 kritiserer lektor Jørgen Grimstrup mit synspunkt om, at gymnasiet skal være mere karriereforberedende. Han mener, at det karrierefremmende bliver på bekostning af almendannelse – det tværfaglige går ud over fordybelsen.

Jeg siger tak for replikken, som er interessant, fordi den markerer et grundlæggende skel i opfattelsen af fag, dannelse og karriere. Formålet med skolen. Jeg vil spørge tilbage: Er det ikke netop alment dannende at lære at forstå og kunne agere aktivt i vores samfund? At kunne håndtere it? Jeg slår til lyd for et dannelsesbegreb, der også er fremadskuende.

Grimstrup siger, at tværfaglige aktiviteter ikke fører til elever, der mestrer fag i dybden. Jeg siger, at vi skal tage et opgør med faget som ideal: Faget må være sagens redskab – aldrig omvendt. Desuden tager fordybelse netop ofte udgangspunkt i emner. Det er derfor for let at sige, at alt ville være bedre, hvis gymnasierne ikke arbejdede med tværfaglighed.

Det undrer Grimstrup, at virksomheder foretrækker medarbejdere med et overfladisk kendskab til fag. For mig at se ønsker Grimstrup sig tilbage til en verden af i går. Det skal stå ham frit for, men vi kan næppe som samfund tillade os at uddanne ungdommen til det.

Der står i gymnasiernes formålsparagraf: »Uddannelsen skal tillige udvikle elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans«. Min opfordring til at skabe et innovativt og karrierefremmende gymnasium er ikke et forslag til at destruere gymnasiet, men om at bedrive skole i den ånd, der står i loven.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.