Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Liberalisering gavner udenlandske lodser

Så kom dagen, da erhvervs- og vækstministeren fremsatte lovforslaget om liberalisering af den danske lodslov.

Jan Friis Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening, skriver i JP 4/2, at han går ind for en liberalisering af det danske lodsmarked, men at vi alle skal arbejde sammen om, at det bliver på danske hænder.

Jeg vil nødigt beskylde ham for at hælde vand ud af ørerne, men det virker usandsynligt, at der ikke kommer billige østeuropæere eller skattefrie Nordsø-lodser ind og overtager gennemsejlings-lodsningerne.

I særdeleshed ikke, når et af rederiforeningens medlemmer, bestyrelsesformand Jan Bonfils fra Danish Pilot Service, for ca. to år siden i et indlæg i forbindelse med Danske Lodsers generalforsamling udtalte, at han var villig til at bruge billige østeuropæiske lodser, hvis markedet blev givet frit.

Eneste vindere bliver altså udenlandske lodser, de internationale rederier og multinationale olieselskaber, som måske kan spare lidt på lodsregningen. Taberne bliver havmiljøet, dansk kontrol med danske farvande, danske skatteindtægter og valutaindsejling.

Priserne skulle have været højere

JFH fremhæver, at priserne er steget de seneste år, men statistikken siger, at priserne på en gennemsejlings-lodsning er 20 pct. under, hvad den burde have været, hvis man ser på priserne siden år 2000 og medregner inflation. Eller sagt på en anden måde, realpriserne er faldet siden 2000.

Endnu mere mærkværdigt er det, at ”faderen” til lodsloven, vicedirektør i Søfartsstyrelsen Francis Zachariae, udtaler til Søfartens Ledere, at han ingen ulemper ser i, at f.eks. russiske lodser overtager lodsningerne i danske farvande. Han mener også, at man nok skal ansætte nogle flere folk i Søfartsstyrelsen for at kontrollere lodser og lodsfirmaer efter en liberalisering.

Alt dette til trods for at Danpilot i dag er en selvstændig offentlig virksomhed, som er 100 pct. brugerfinansieret og altså ikke koster skatteyderne en krone.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.