Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Tænk på slutbrugerne

I Jyllands-Posten 2/4 læste jeg en artikel om en ny virksomhed, der har lavet et regnskabsprogram, hvor udviklerne hele tiden tænkte på, at det skal være nemt og logisk for slutbrugerne. De har allerede 22.000 nye brugere.

I samme avis var der et læserbrev fra en rutineret it-bruger, der havde vovet sig ind på Borger.dk; hun var mildest talt ikke imponeret. Min tanke er, hvorfor tænker udviklere af offentlige hjemmesider ikke på slutbrugere? Man vil, at alle skal på ”nettet”, og man vil slippe for en masse frustrerede borgere, hvis udviklerne tænkte på brugerne.

Forleden var jeg inde at tjekke min skat. Opgørelserne ligger, som om de var skannet ind og ligner fortløbende A4-sider. Det er et større arbejde, hvis man f.eks. vil sammenligne sin skat med den i fjor. Man kan printe det hele ud og sidde med en stak papirer, men hvad er idéen i det?

Hvis tallene blev lagt ind som i et regnskab, kolonner fem år tilbage, rækker med alle tallene: indtægt, AM-bidrag, kommuneskat, kirkeskat, ejendomsskat osv. (der er jo ingen begrænsning på antallet af rækker, så alt kan stå der), vil det være muligt at sammenligne udviklingen over tid.

Skatteministeren ønsker måske ikke at visualisere den udvikling. Sidste kolonne kunne være budget for næste år, det, som Skat kalder forskudsregistrering.

Nedsæt en gruppe af brugere i alle aldre, og lad dem foreslå løsninger.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen