Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

P-selskabs magtbrynde

17/2 parkerede jeg i Havnegade i Helsingør. En amerikansk veninde på besøg skulle se Kronborg og også have en tur med færgen til Sverige. Da vi kom tilbage, lå der en gul seddel under vinduesviskeren med krav om betaling af 650 kr. Årsagen var angiveligt, at ”kontrol ej mulig”. Sedlen var udskrevet kl. 12.38.

Min egen parkeringsbillet var tidsstemplet kl. 11.06 og med 55 kr. betalt gyldig i flere timer, men den lå med bagsiden opad under forruden, sikkert forårsaget af et vindstød, mens bildøren blev lukket.

Den scannede p-billet blev straks indsendt til ParkZone A/S, og så var den pot ude, troede jeg. Men to uger senere modtog jeg en mail fra en sagsbehandler i ParkZones juridiske afdeling. »Kvitteringen er ikke gyldig parkeringsbillet, men bekræfter blot en transaktion«, hed det bl.a.

På kvitteringen står der højt og tydeligt: »Lægges bag forruden – letlæselig udefra«. Anden dokumentation blev ikke udskrevet fra parkeringsautomaten.

Nu har ParkZone sendt flere mails til mig med krav om yderligere dokumentation for betaling i form af kontoudtog.

Hvorfor? Med hjemmel i hvilken lov eller bekendtgørelse? Det ulejliger ParkZones jurist sig ikke med at oplyse. ParkZone har modtaget sine 55 kr. Det fremgår tydeligt af parkeringsbilletten. Hvorfor så ikke blot droppe sagen? Hvorfor denne chikane?

Hel- og halvoffentlige institutioner (herunder Skat) er i den senere tid blevet anklaget for magtbrynde. ParkZone A/S’ rethaveriske optræden i denne sag er endnu et trist eksempel herpå.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.