Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Skønheden ved møllerne

17/3 kan jeg igen læse, hvordan fokus ligger på vindmøllernes negative sider: De ødelægger smuk natur, larmer, er dyr energi osv. Jeg er helt enig i, at man kan vælge at fokusere på disse negative sider; men i disse dage hvor vi ser, hvad der sker østpå, kunne man også vælge at se skønheden i møllerne.

Der er jo ingen dansker, der vil bruge mindre energi, end vi gør i dag. Tværtimod, vi bruger gerne mere, og det tror jeg, at ikke nogen kan ændre. Altså må vi indse en fremtid, som bevæger sig i en retning, hvor tre grundlæggende valg fremstår:

Atomkraft.

Russisk energi.

Vindmøller og anden alternativ energi.

EU har desværre et negativt energiregnskab, forstået på den måde at vi samlet producerer mindre energi, end vi bruger. Det regnskab vil kun gå én vej efterhånden, som nordeuropæisk olie slipper op. Så valget står, hvad enten vi kan lide det eller ej, mellem ovenstående muligheder, når vi tænker fremad. Sådan er det bare.

Vi kan altså vælge mellem japanske tilstande med alle de gener, de har haft efter deres atomkraftuheld, eller vi kan vælge at holde prisen lav og lægge vores frihed i Putins hænder.

Jeg vil langt foretrække den tredje mulighed: alternativ energisatsning, herunder vindmøller, med de negative sider, det så har.

Når vi engang om meget lang tid finder en fjerde mulighed med færre gener, overgår vi så til bare den. Derfor: Prøv at se det positive i de danske vindmøller. Se dem som frihed og minimal forurening.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen