Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Billig børnecheck

Artiklens øverste billede

Det kniber åbenbart med den politiske enighed omkring udbetaling af børnechecks til EU-borgere, som arbejder her i landet. Selv om beløbet i øjeblikket totalt set ikke er ret betydeligt, har det alligevel skabt stor debat både på Christiansborg og blandt vælgerne.

Det kan da også lyde urimeligt, at f.eks. en polsk arbejdstager, som kun har arbejdet kort tid her i landet, skal have sendt et eller flere af følgende beløb pr. barn i kvartalet til sin familie i Polen: 4.266 kr. (barn 0-2 år), 3.466 kr. (barn 3-6 år), 2.745 kr. (barn 7-14 år) og herefter 915 kr. (barn indtil 18 år).

De borgerlige partier plæderer for det under VK-regeringen vedtagne optjeningsprincip, hvorimod Socialdemokratiet og De Radikale vil følge et EU-direktiv slavisk.

Jeg er ikke ekspert på området, men ville det ikke være mere rimeligt, om denne fiktive polske arbejdstager fik sendt det beløb pr. barn til Polen, som han ellers ville have kunnet modtage, hvis han havde arbejdet hjemme i Polen? Har man undersøgt, om dette er muligt? Og ville det ikke være mere i tråd med, hvad der måtte opfattes som rimeligt? Det ville bl.a. medføre, at børnecheckens beløb svarede til købekraften i det pågældende land, og det er klart, at beløbets størrelse ville afhænge af, hvilket EU-land, arbejdstageren kom fra.

Sådan som tingene fungerer lige nu med de danske satser, kan han få tilsendt et beløb, som overstiger, hvad han kunne have tjent ved at arbejde i sit hjemland, og det finder jeg urimeligt, hvorimod den af mig skitserede ordning vel ville kunne finde genklang hos de fleste vælgere. Spørgsmålet er så, om den også ville det hos EU-Kommissionen og hos EU-Domstolen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen