Hvem må uddanne sig for Venstre?
Vi skal ikke købe myten om, at barrierer og karaktermure hæver niveauet.
Hvem skal have lov til at uddanne sig i Danmark? Alle, der har motivation og evnerne til at tage en uddannelse, skal selvfølgelig have ret til det. Det plejer der at være stor enighed om, og hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg ret svært ved at se, hvorfor det overhovedet er en stor diskussion.
Uddannelse virker. Det virker for den enkelte, der bliver dygtig, får adgang til bedre arbejds- og lønforhold og bidrager til vores fællesskab i samfundet. Derudover tror jeg faktisk på, at det er godt for os som mennesker og fællesskab. Uddannelse skal danne og gøre os til nytænkende, demokratiske mennesker, der kan stille de gode og kritiske spørgsmål til virksomheder og samfund. Det gælder også universiteterne.
Venstre har åbenbart en anden opfattelse. I et debatindlæg i Jyllands-Posten 8/3 har uddannelses- og forskningsordfører Esben Lunde Larsen (V) svært ved at få armene ned over, hvor dejlig det er, at Københavns Universitet nu vil udelukke studerende med et snit under 6 fra at blive optaget. Et snit, der svarer til 8 på 13-skalaen og altså ikke handler om, at man lige har slæbt sig over dumpegrænsen.
Han skriver, at det er en vigtig markering. Det bliver i hvert fald en ret betydningsfuld markering for de tusindvis af studerende, der vil blive udelukket, hvis man indfører sådan en karaktermur.
Et tilfældigt tal
Det ærgerlige ved debatten og Venstres reaktion er forudsigeligheden i de argumenter, der konstant bliver fremført. Jeg kan allerede høre Esbens Lundes Larsen spørge os, der er imod karakterkravet: »Må man ikke stille krav til de studerende?« Og efterfølgende forsvare kravet med, at »KU tager jo bare ansvar for at løfte kvaliteten.«
For at svare på det første: Selvfølgelig skal der stilles faglige krav til os studerende. Det bakker vi selv op om. Vi vil gerne have flere timer, bedre undervisning, mere feedback på vores opgaver, bedre pædagogik og meget mere. Det er ikke at stille krav, hvis man udelukker os fra uddannelse på baggrund af et tilfældigt tal.
Jeg kender mange studerende, der har fået et snit i gymnasiet på under 6, men som er fremragende studerende. Det kan være karakterer i idræt, musik eller oldtidskundskab, der har trukket snittet ned, men når det kommer til matematik, klarer de det helt fint, og de brænder for det. Venstre må svare, hvorfor skal de forhindres i at tage en uddannelse?
Den vigtige tillid
Når det angår påstanden om, at det at forhindre unge i at uddanne sig, hæver kvaliteten, må Venstre simpelt hen være mere ambitiøs.
I Danmark har vi gennem lang tid haft en ret unik tillid til uddannelse og tro på, at vi faktisk kunne skabe et uddannelsessystem, der er i stand til at gøre unge fra alle samfundslag og med alle slags forudsætninger så dygtige som muligt. Vi har haft tillid til, at studerende og elever med helt forskellige styrker og talenter sammen kan gøre hinanden dygtigere.
Det er den tillid og tro på uddannelser for alle, som det er vigtigt, at I holder fast i nu, da den for alvor er truet. Vi studerende har mange bud på, hvordan vi får bedre uddannelser for alle – og løsningen er ikke mindre uddannelse, som Venstre tror, og den er slet ikke at forhindre dygtige, motiverede studerende i at tage en uddannelse.
På plads på sovepuden
Vi skal have gode universiteter med plads til, at studerende med forskellige baggrunde, idéer og talenter i fællesskab finder nye løsninger.
Vi skal ikke købe myten om, at barrierer og karaktermure hæver niveauet.
Det er en sovepude, som Esben Lunde Larsen og Københavns Universitet har fundet frem, og vi studerende må håbe, at de rejser sig fra den igen, inden det får for store konsekvenser for uddannelserne.