Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

De kan ikke dyppes i kaffen

Cookies er ikke længere bare småkager fra Nettos kageafdeling. De er til stort besvær på internettet.

Når jeg vil købe min kommende rejse eller nye computer, skal jeg have den lavest mulige pris. Netop den mission bliver besværliggjort af ”cookies”. Det er små filer, som hjemmesiderne lægger på din computer, og de kan bruges til at ændre indholdet, du ser. Idéen er supergod.

Den giver mulighed for at fortælle, om du er logget ind, huske din adresse og meget andet. Der er desværre bare en bagside, og det har mange fundet ud af.

Virksomhederne spinder guld på det. Besøger du den samme side flere gange, kan prisen være steget i mellemtiden. Dette takket være cookies. Jeg synes, at det er tyveri og under al kritik. Tricket snyder utroligt mange mennesker hver dag. Det er folk, der uvidende går i fælden og giver virksomheden ekstra penge i kassen.

Går man ned i en fysisk butik, ved man godt, at ekspedienten muligvis har givet en lavere pris til en anden kunde. Sådan er spillet i den branche.

På nettet er det bare slet ikke noget, man er vant til. Der er ingen forhandlingsmulighed. Hvis der står en pris på en vare, er det selvfølgelig den billigste, de kan tilbyde.

Efter at den nye EU-cookie-lovgivning er kommet til, skilter næsten alle sider med, at de benytter cookies, og spørger, om man vil acceptere dem. Problemet er bare, at når alle sider skilter med det, tænker folk ikke over det. Kommer du ind på en side med en pop up-boks og et ”OK”-tegn, er det det første, du klikker på.

Lovgivningen beskytter ikke brugeren særlig meget i sidste ende. Dette bør stoppe. Om det bliver ved lovændring, ved jeg ikke, men det er ikke kønt, som det er nu.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen