”Ole Bole ABC” klar til computeren
Kære Inger la Cour, tak for dit fine indlæg (JP 9/3) om det første skoleår. Jeg har en lille bemærkning. Du skriver:
»Denne skjulte kæmpehjælp gav vi afkald på i den bedste mening.«
Som jeg husker det, var meningen at nedlægge al fortidens skolepraksis med stemplet ”den sorte skole”.
Vi har fire sønner, alle født i 1960’erne i forskellige lande, hvor jeg var sat til at arbejde for FN. Da jeg ikke havde nogen udpræget ideologisk eller religiøs holdning, undersøgte jeg den nye folkeskole, inden jeg bestemte mig til, hvordan jeg bedst kunne sikre mig, at vore sønner lærte at læse, skrive og regne på dansk. FN betalte for privattimer i dansk, når børnene gik i en engelsksproget skole.
”Ole Bole ABC” igen
Under et ferieophold faldt jeg over Claus Eskildsens bog ”Det første skoleår”. Den lærte jeg meget af. Gyldendals åbne encyklopædi fortæller således:
»Claus Eskildsen, 1881-1947, sønderjysk forfatter og lærer. Eskildsen blev tysk uddannet og nåede først under afstemningskampen i 1920 sit danske ståsted. Som lærer ved Tønder Seminarium fra 1920 udgav han bl.a. ”Ole Bole ABC” (1927), som efterhånden udkom i over 300.000 eksemplarer.«
Hvad med at modernisere og genudgive ”Ole Bole ABC” og ”Det første skoleår” i computervenlig form?