Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Det skønne Israel

Svar til læserbrevet ”Er Israel ægte demokrati?” 5/3 af Steen Ravn Andersen.

Citat af Winston Churchill: »Democracy is the worst form of government, except for all the others, that have been tried.« (Demokrati er den værste regeringsform, bortset fra alle de andre, som er blevet afprøvet).

Jeg er enig med Churchill, for der vil altid være en taber i et demokrati. Den græske filosof Platon og digteren og statsmanden Goethe mente, at et samfund skulle udvikles ved hjælp af begreberne ”det sande, det gode og det skønne” og danne grundlaget for et sandt demokrati.

Det gode skulle tilstræbes gennem flittighed, fælles ansvar, opofrelse for helheden, åbenhed og lydhørhed over for større forbedringer for samfundets borgere. Det sande og skønne i forening skulle opnås ved skabelse af sunde miljøer, boliger, sunde, rene fødevarer, smuk natur og kunst, der tilgodeser borgernes behov. Det var disse værdier, jeg oplevede på min rejse i Israel januar 2014 og skrev om i JP 25/2.

At Israel er tvunget til at forsvare sig over for aggressive palæstinensere, er følgerne af den daglige trussel mod det israelske folk. Ville enhver, som angribes i sit hjem af sin nabo ikke forsvare sig?

Jeg oplevede gennem samtaler med israelere, at de er dødtrætte af ustandselig at skulle forsvare sig og foretage usympatiske forordninger, eksempelvis opførelse af mure og grænsekontrol, sikkerhedsvagter ved hoteller, varehuse og offentlige bygninger for overhovedet at få lov at eksistere. Israelerne kæmper for frihed til at leve i deres eget land. Man forstår det ikke, før man selv har været vidne til det.

Hver gang Israel har rakt armene ud for at hjælpe palæstinenserne, har disse til gengæld kvitteret med raketangreb og endnu flere krav til israelerne.

Jeg har mødt kærlige, gode og smukke mennesker og principper i det aktuelle Israel, som andre kunne beundre og efterligne i stedet for idelig at lade misundelsen over for et dygtigt folk tage over.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.