Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Kastration i udlandet?

I en diskussion mellem Dan Jørgensen og Morten Messerschmidt på Radio24syv 20/1 gik landbrugsministeren ind for bedøvelse ved kastration og tilføjede: »Hvad det nu er, man skærer af«.

Man skærer ikke noget af, Dan Jørgensen. Man skærer kun sædstrengen over, og det går lynhurtigt.

Personligt har jeg som feriebarn været med til processen flere gange. Som medhjælper holdt jeg grisen i bagbenene og med hovedet nedad fast mellem mine ben. Ferieværten desinficerede området ved testiklerne, og sædstrengen skar han med et snit over med et barberblad. Derefter blev snittet renset med sprit, og jeg slap grisen, der igen gik roligt omkring.

Hele processen tog omkring et minut. Prøv engang at opleve ovenstående arbejdsbeskrivelse, Dan Jørgensen, og du vil sikkert konstatere, hvor let og hurtigt og tilsyneladende smertefrit det går. (Stikket til en blodprøvetagning hos mennesker er også næsten smertefrit).

Hvis der indgår en bedøvelsesproces med en dyrlæges medvirken ved kastrationen, tager det længere tid, og produktet bliver dyrere. Og kan landmanden derefter få det solgt?

Vi sender vore grise til opskæring i Tyskland. Vi sender vore rødspætter til filetering i Holland. Også juletræer bliver sendt til udlandet for opskæring til pyntegrønt ved juletid. Vedtages en lov om grisekastration, bliver det næste måske, at vi sender dem til udlandet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.