Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Klummeskriver på dybt vand

I sin seneste klumme i JP 29/12 gør JP’s faste klummeskriver Per Nyholm sig nytårstanker om de kommende år, men også tanker om de forløbne 100 år.

Jeg kan ikke lige huske, hvornår JP har haft et positivt debatindlæg efter en PN-klumme, men jeg har læst mange negative kommentarer.

I det seneste indlæg er PN i mine øjne ude på meget, meget dybt vand. Det ville kræve en hel side at kommentere PN’s seneste tanker og ideer, vist mere end JP vil tillade.

Jeg vil derfor koncentrere mig om hans bizarre holdning til terror og totalitære regimer.

Mener PN i fuld alvor, at vi skal glemme alt om frygt for terror, religiøs fanatisme, slyngelstater og rige, magtfulde, udemokratiske oliestater, som holder den brede befolkning nede, forbyder fri ytring og anden religion end islam og endda pålægger befolkninger islam i den mest frihedsbegrænsende form?

Mener PN virkelig alvorligt, at Danmark, og det øvrige Vesten helt ukritisk skal poste penge ned til regimer, som reelt ikke ønsker Danmark noget godt, og hvor en stor del af pengene enten går til politisk korruption eller til at lade religiøse fanatikere fastholde befolkningen i frygt og dårlige vilkår over en bred kam?

På bedste kulturradikale vis mener PN tilsyneladende, at det er fattigdom, der skaber terrorisme.

Jeg er dybt uenig i dette.

Fattigdom og dårlige kår vil kunne skabe og har skabt politiske ideer og oprør i en befolkning, noget, som jævnligt reelt kan føre til bedre kår for almindelige mennesker.

Den sygelige fanatisme

Terror skyldes personer, som af religiøs eller politisk fanatisme ønsker en konstant destabilisering af samfundet ved at skabe frygt og på den måde opnå en sygelig, altdominerende samfundsstilling.

Denne sygelige fanatisme kan opstå i alle samfundslag og udløses normalt ikke af pengebehov, i virkeligheden måske snarere tværtimod.

Naturligvis skal alle rige nationer, som Danmark allerede gør, hjælpe fattige lande, men med omtanke og ikke blindt, som PN åbenbart ønsker. PN går helt forkert, når han bilder sig ind, at bidrag til fattige lande vil fjerne terrortruslen.

Samfundet vil hele tiden være nødt til at ofre tid og penge på at hindre terror.

Det er flinkt af JP, at JP fortsat har den verdensfjerne PN som fast klummeskriver.

Han hører til hos Lidegaard og Politiken eller til nøds Information, men det er vel hans EUfanatisme, der får JP’s gode hjerte til at holde hånden over ham.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.