Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Danmark taber i internationaliseringen

Tilbage i 1978 udgav Shu-bi-dua lp’en ”78’eren”, hvorpå sangen ”Danmark” blev fremført – af teksten fremgår citat: »Der findes andre men’sker end dem, der er danske – de bor i huler og slås hele da’n«.

Et billede, som man med lidt dansk humor må sige stadig gør sig gældende, når man ser på danskernes holdning til udlændinge.

Se nu den aktuelle diskussion omkring infrastruktur i Danmark, hvor der er fokus på en timedriftmodel mellem de større byer – København, Odense, Aarhus.

Burde man ikke også fokusere på forbindelser til Flensborg, Hamborg samt resten af Europa og verden. Ak nej, bare vi kan komme mellem de store byer i Danmark på en time, skal det nok gå – hvad skal vi med en forbindelse til resten af verden?

Dette billede gør sig også gældende, når det drejer sig om at ansætte udlændinge i danske virksomheder.

Man holder sig tilbage, er bange for de kulturelle forskelle, trods det at alle nationale og internationale undersøgelser viser, at ansættelse af andre nationaliteter end danske er med til at skabe udsyn og dermed forbedre omsætningen og væksten i en virksomhed.

Som en person med en anden baggrund end dansk (lettisk/russisk), og som har brugt de seneste 12 år i Danmark på at tage fire uddannelser i henholdsvis marketing, HD (afsætning) og master i international kommunikation, certificeret projektleder samt skriver og taler fem sprog flydende (heriblandt selvfølgelig dansk), og som en, der efterhånden føler sig mere dansk end noget andet, kommer det fortsat bag på mig, når jeg møder danskernes fordomme over for udlændinge, hvilket til tider udgør den største barriere for integration.

Valgt fra i jobsøgningsbunken

Som rigtig mange udlændinge i Danmark er det eneste, jeg efterspørger, blot at blive accepteret som en del af det danske samfund – et stort ønske er et job, hvor jeg kan få lov at bruge mine uddannelser og den vej igennem få lov at bidrage med det, som jeg kan.

Men igen og igen må jeg konstatere, at jeg bliver valgt fra i jobsøgningsbunken, ikke pga. min erfaring og faglige formåen,men alene min baggrund, som er en anden end dansk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.