Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Skal almindelige pensionister fredes?

Margrethe Vestager har ret: Ministres pensioner og andre lukrative fratrædelsesordninger er urimelige. De bør reguleres, så en minister får det samme som en folkeskolelærer, når arbejdslivet slutter. Det samme gælder direktører og toperhvervs- og embedsfolk, og besparelserne skal øremærkes til at løfte folk med beskedne pensioner, som har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen, og hvor selv beskedne uforudsete udgifter vælter det månedlige budget. Jeg kender et par stykker. Jeg tror, at MV selv vil gå foran og vise et godt eksempel.

Bortset fra min gakkede indledning er det selvfølgelig rigtigt, at samfundet ikke skal smide penge efter dem, der er så rige, at de ikke har brug for det. De findes jo også blandt folk, der er stået af arbejdslivet. Men almindelige jævne pensionister skal politikerne ikke gå efter uden selv at have spyttet betragteligt i kassen først.

Folk med beskedne indkomster er i forvejen meget hårdt ramt af alle de afsindige gebyrer og afgifter på alt mellem himmel og jord. Selv ting, man ikke kan undvære, hvis man vil holde sig i live, skal man betale skat af. Det er forkasteligt. Her burde man gå en helt anden vej, som handler om i højere grad at yde efter evne, men jeg ved også godt, at det vil en dybblå politiker som MV, der i min optik fordelingsmæssigt befinder sig på den yderste højrefløj, aldrig være med til.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.