Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Som Fanden læser Bibelen

I et læserbrev 10/9 med overskriften “Professoren, der tog fejl” angriber Sebastian Mernild min kronik “Enøjet klimainformation” 3/9 for at give fejlinformation om klimaet. Men det er igen et eksempel på, at øjnene ser det, de vil se.

Emnet i kronikken var de seneste 15 års pause i den globale opvarmning, som man har forsøgt forklaret ved en varmeoverførsel til dybhavet (>700 m). Jeg nævnte i den sammenhæng, at der ikke i denne periode har været nogen forøget ophobning af varme i de øverste lag af havene, 0-700 m, og det er faldet SM for brystet. Men enhver kan ved selvsyn tjekke, at det er rigtigt. F.eks. indeholder den udmærkede Ole Humlum-blog climate4you.com en stor mængde velorganiserede klimadata. Opvarmningen af de øverste 700 m af havene steg markant omkring 1990, men er fladet ud de seneste 10 år. Måske har øjnene spillet SM et puds. Jeg skrev, at opvarmningen af de øverste lag af havet ikke er forøget de seneste år og ikke, at der overhovedet ikke har været nogen opvarmning.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.