Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Bevaring af dansk kultur er vigtig

Brancheforeningen Danske Biografers formand, Kim Pedersen, skyder ved siden af, når han mere end antyder, at jeg ikke er med til at sikre, at vi kan bevare diversiteten, kreativiteten og beskytte danske værker, fordi jeg ikke støtter en fritagelse af kulturområdet fra de kommende forhandlinger om en EU-USA frihandelsaftale.

En frihandelsaftale med USA rummer et stort økonomisk potentiale for både EU og USA, og en øget samhandel kan bane vejen for samfundsøkonomiske gevinster som f.eks. øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser m.m. Realiseringen af det potentiale afhænger dog af, at vi anlægger en ambitiøs tilgang til forhandlingerne.

Regeringen ønsker derfor ikke som udgangspunkt at undtage hele områder eller sektorer fra forhandlingerne. Dette kunne i øvrigt også resultere i, at USA ville kræve områder og sektorer undtaget. Samtidig finder vi i regeringen det vigtigt, at en frihandelsaftale med USA gør det muligt at opretholde de danske støtteordninger på det kulturelle og audiovisuelle område, så dansk kultur, film og andre audiovisuelle tjenester kan bevares, så vi med Kim Pedersens ord kan bevare diversiteten, kreativiteten og beskytte danske værker.

Både frihandel og støtteordninger

Det glæder mig i den forbindelse, at jeg på et møde i Bruxelles for nylig hørte Kommissionen lægge vægt på opretholdelsen af de nationale støtteordninger på det kulturelle og audiovisuelle område. Jeg mener med resten af regeringen, at man godt kan gå ind for frihandel og opretholdelsen af nationale støtteordninger på kultur- og filmområdet samtidig. Der er med andre ord ikke tale om et ”enten-eller”, men om et ”både-og".

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.