Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Hvad er en familielæge?

Kernekunsten er at hjælpe en sygdomsbekymret patient.

Jeg er familielæge gennem syv år. Det er ikke at være dr. Hansen, der kom i hjemmet til fødsler, forkølelser og sølvbryllup.

Jeg er en moderne familielæge. Jeg tilbyder hele familien hjælp til egenomsorg, når sygdom, livskriser og livstil truer deres sundhed.

Kerneydelsen er kontinuitet og kendskab til menneskers forskelligheder.

Når Eigils kone ringer og siger, det ikke er helt godt – så ved jeg, det er helt skidt, og han skal komme med det samme.

Når Mette ringer, er det for at få råd, og så kan hun godt selv klare sit syge barn.

Bent kommer for at høre min mening om den operation, han får tilbudt og for at kunne finde rundt i den medicin speciallægeambulatoriet har udskrevet.

Grethe har gennem flere år fået sine kroniske sygdomme set hos vores sygeplejerske Stine.

Når det er ”småting”, kommer patienterne hos alle læger, men når det er skelsættende bekymringer, skal det være hos ens familielæge.

Kernekunsten er at hjælpe en sygdomsbekymret patient – og så den 21. gang at kunne se, at nu er det noget andet og gå videre med et undersøgelsesprogram.

Det er at rydde kalenderen, fordi der har været dødsulykke i byen, det er snakken med den kræftsyge og hans familie, det er at bakke op i et hjem sammen med familiemedlemmer og hjemmepleje, så en 87-årig ikke skal indlægges.

Hos mig bliver ingen afsluttet – når specialambulatorier afslutter, fordi en patient ikke magter at møde frem eller ikke vil have medicin for sclerose – ja, så er jeg lige så meget patientens læge.