Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Er der brug for praktiserende læger?

Hvis regionerne kan gøre det bedre og billigere, så er deres angreb på lægerne måske berettiget.

Artiklens øverste billede

Dette spørgsmål må være relevant i disse tider, hvor regionerne vil opsige overenskomsten med de praktiserende læger.

Er det system, vi har med gratis lægehjælp til alle, ydet af en praktiserende selvstændig læge, noget, som er værd at bibeholde?

Regionerne har en forpligtelse til at tilbyde borgerne lægehjælp, og i årevis har der været en overenskomst med de praktiserende læger.

Nu opsiger regionerne denne aftale, og hvad sker der så?

Er det et problem for andre end de praktiserende læger?

Er det et problem for patienterne?

Har regionerne andre til at varetage det arbejde, de praktiserende læger laver nu?

Hvad er årsagen til konflikten?

Nærhed og gode relationer

Jeg er praktiserende læge i Gram. Jeg købte praksis for syv år siden sammen med en jævnaldrende kvindelig kollega.

Vi investerede nogle millioner hver i goodwill, lægehus, nyanskaffelser og renovering. Vi ansatte en sekretær og en sygeplejerske fra Haderslev Sygehus og forsøgte at få en god praksis op at stå. Vi har for et år siden fået endnu en kompagnon.

Vi arbejder hele tiden på at lave en praksis med nærhed og gode relationer til patienterne. Bestræber os på, at der er høj faglighed og stor tilgængelighed. At der er et godt arbejdsmiljø og fokus på de nære værdier.

Om det er lykkedes, skal jeg ikke svare på, men vi forsøger hele tiden at forbedre klinikken.

Vi synes selv, vi har satset og investeret i fremtiden, og derfor er det vemodigt og provokerende at se, hvad regionerne gør nu.

Er det så et problem for andre end os praktiserende læger?

Det er svært at sige.

Hvis regionerne har fundet en anden leverandør af lægehjælp, vil det sige, at de nuværende praktiserende læger er overflødige og bliver arbejdsløse.

Det er vel ikke et problem for andre end de praktiserende læger.

Men har de det?

Koster fire kroner om dagen

Det nuværende system koster fire kroner om dagen pr. borger – dvs. almen lægehjælp døgnet rundt, året rundt (inklusive lægevagten) for fire kroner pr. borger pr. dag.

For dette beløb betaler de praktiserende læger deres ansatte løn, betaler for klinikkerne, for edb, telefon osv., og så går overskuddet til lægen.

Hvis regionerne kan gøre det bedre og billigere, så er deres angreb på de praktiserende måske berettiget.

Men kan de det?

Regionerne ønsker at kunne bestemme mere, end de gør nu, over måden, der drives praksis på. Regionerne siger igen og igen, at »når vi betaler, vil vi også bestemme«.

Det siger de så tit, at det er blevet et faktum, som ikke kan betvivles, men er det rigtigt?

Når jeg får min bil repareret ved mekanikeren, så betaler jeg, men jeg kunne ikke drømme om at ville bestemme, hvilken ventil eller skruetrækker, der skal bruges, eller hvor mange ansatte min mekaniker skal have.

Regionerne vil også sikre sig, at de har budgetsikkerhed. Det giver da mening, men de vil have det ved, at de praktiserende læger skal have et loft over deres omsætning, men ikke et loft over antallet af opgaver.

Ydermere ønsker de, at flere og flere opgaver skal flyttes fra sygehusene til de praktiserende læger.

De anfører, at de praktiserende læger bare kan ansætte nogle sygeplejersker, hvis de ikke kan nå alle opgaverne.

Det svarer til, at jeg siger til min føromtalte gode mekaniker, at jeg også gerne vil have skiftet dæk på min nabos bil for det samme beløb, og hvis han ikke kan nå det, kan han bare ansætte noget mere personale for egen regning.

Regionerne ønsker mere kontrol med, hvad pengene går til. Det giver også mening.

Ville det være mere betryggende for regionerne, hvis patientens diagnose stod på regningen?

Er det relevant for regionerne, at patienten har været til behandling for depression eller alkoholafvænning, eller halsbetændelse eller ondt i ryggen?

Er det en information, regionenerne bør have?

De praktiserende læger har intet at skjule og har kun ønsker om gennemskuelighed, men er det denne måde, det skal gøres på?

Vores samfund er blevet et kontrolsamfund. Der er ansatte i regionerne, som ønsker at kontrollere.

Regneark og grafer

De ønsker, at selv meget komplekse ting kommer i regneark og grafer.

Bare den sunde fornuft, medmenneskelige relation og troen på fagfolk ikke dræbes i regneark og kontrolforanstaltninger.

Det er ikke synd for de praktiserende læger, at regionerne ikke vil samarbejde. Det er regionerne i deres gode ret til. Hvis de ikke er tilfredse med den måde arbejdet varetages på nu, så kan de købe ydelsen et andet sted.

Men kan de det?

De kan også spille med åbne kort og ansætte de praktiserende læger, hvis det er det, de ønsker.

Jeg vil ikke være glad for at være ansat, men det kunne da være rart at prøve ansættelse med 37 timer, barnets første sygedag, pauser, afspadsering og timeregnskab. Jeg tror dog, at regionerne så skulle ansætte et par læger mere i Gram.

Som aftalerne er nu, er de praktiserende læger selvstændige erhvervsdrivende.

Det er et system, jeg mener er givtigt for patienterne og for hele samfundet. Jeg vil kæmpe for det og mener, at regionerne er drevet af kontrolsyge. Bare det ikke også er magtsyge.

Lukkede klinikker

Jeg synes, det er trist, at vi bliver nødt til at lukke vores klinikker. Jeg mener, at hvis regionerne kunne forstå det, de vil kontrollere, så burde de kunne se, at de ikke kan lave et bedre, billigere, mere borgernært og velfungerende system, end det vi har nu.

Jeg vil finde det meget svært ikke at møde i min klinik og tilbyde lægehjælp til mine tidligere patienter, patienter, som regionerne nu har valgt skal gå et andet sted hen. Den lukkede klinik skyldes ikke, at jeg som læge ikke ønsker at arbejde i min klinik og tilse patienterne.

Det skyldes, at regionerne har opsagt aftalen og derfor må have planer om, at patienterne skal hjælpes et andet sted.

Om regionerne kan magte det, er jeg usikker på, og jeg er meget bekymret for patienternes ve og vel. Jeg håber, at det kun bliver få dage, at klinikkerne er lukkede. Jeg håber, at regionerne sander, at de har taget fejl og kommer tilbage til forhandlingerne, så vi kan bibeholde et velfungerende system til fire kroner pr. borger om dagen. Et system, som de praktiserende læger ønsker at forbedre og udbygge, som vi har gjort i årevis – via forhandlinger!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.