Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Stop offentlighedsloven

Alt imens vi snakker om skoler, dagpengemodtagere, læger og meget andet, er regeringen i fuld gang med at foretage det største angreb på åbenhed og demokrati, der er set i nyere tid. Det er i uhyggelig grad degraderende for en regering, at den overhovedet vil foreslå at gøre demokratiets hjertekamre til hemmelige rum. Mails mellem medlemmer af Folketinget og ministrene skal mørklægges og ligeså ministres kommunikation med rådgivere i styrelserne. Urent trav på disse niveauer vil herefter aldrig kunne komme til offentlighedens kendskab. Tror jeg, at denne sikkerhed mod afsløring i fremtiden vil kunne friste svage sjæle? Ja, det gør jeg. Det lyder så sødt, at de gerne vil kunne tale fortroligt, men netop muligheden for aktindsigt i en lovs forarbejde er så vigtig for et åbent demokrati, at magthaverne slet ikke bør have ejerskab til den og adgang til at reducere den.

Det har været ynkeligt at følge Morten Bødskovs ikke-svar og ikke-argumenter i samråd og udvalg, og jeg kan anbefale enhver at google ”Deadline” og se udsendelsen fra 17/4. Det er underholdning på højeste niveau og tydeligt for enhver, at manden har det mest beskidte mel i posen.

Jeg håber, at så mange som muligt vil klikke ind på ”Nej tak til den nye offentlighedslov” og skrive under hurtigt, for tiden er ved at løbe ud, ligesom jeg håber, at en samlet presse vil intensivere modstanden mod loven, som også er et frontalangreb på dem. Hvis nogen synes, jeg lyder desperat, har I ret, for jeg er glad for det åbne demokrati og er bange for, at vi er i den 11. time, hvis det ikke allerede er for sent.

Åbenhed og engagement kan være meget irriterende for politikere, men det er demokratiets pris.

Steen Ørsted, Vestergade 55, Kerteminde

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.