Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Holger K. slører videre

Hvorfor skal danskes ferieindkøb i Thailand eller amerikanske turisters shopping på Strøget i København tælle som grænsehandel?

Det undgik skatteminister Holger K. Nielsen at komme ind på i et mærkværdigt svar 11/4 på min kronik om grænsehandel. Mærkværdigt, fordi skatteministerens svar handlede om alt andet end den kronik, som ministeren foregav at svare på.

I min kronik satte jeg spørgsmålstegn ved den definition af grænsehandel, som Skatteministeriet bruger. Skatteministeriet betragter nemlig danskeres indkøb i lande langt fra Danmarks grænser som grænsehandel, ligesom indkøb foretaget af alverdens turister i Danmark tæller med som grænsehandel. Derfor, og kun derfor, kan Skatteministeriet i Grænsehandelsrapport 2012 konkludere, at grænsehandelen er en overskudsforretning for Danmark.

Grænsehandelen – altså den rigtige grænsehandel, som foregår mellem Danmark og Sverige samt Danmark og Tyskland – er et problem for Danmark og for den sydjyske detailhandel i særdeleshed. Grænsehandelen er en underskudsforretning, som koster dansk vækst og danske arbejdspladser. Sådan er det.

Surrealistisk billede

Når ministeren i Grænshandelsrapport 2012 blander det, vi normalt opfatter som grænsehandel, sammen med handel langt fra Danmarks grænser, giver det et sløret billede af grænsehandelens reelle omfang, og når ministeren bruger rapporten til at vise, at grænsehandelen er en overskudsforretning, bliver billedet helt surrealistisk for de danskere, der enten grænsehandler eller bliver ramt af grænsehandelens negative effekter.

”Danskernes grænsehandel er ikke eksploderet”, lød overskriften på skatteministerens svar på min kronik. Det har jeg aldrig påstået, og skatteministerens svar må opfattes som et forsøg på at fjerne fokus fra min vigtigste pointe, nemlig at Skatteministeriet bruger bl.a. amerikanske og japanske turisters indkøb i Danmark til at vise, at problemet med grænsehandel er mindre, end det i virkeligheden er. Uanset hvordan man har opgjort grænsehandel gennem tiden, må den nuværende minister forholde sig til, om metoden er hensigtsmæssig eller ej.

Jeg prøver derfor igen: Mener skatteministeren virkelig, at det giver mening at betragte danskeres ferieindkøb i Thailand og amerikanske turisters indkøb i Danmark som grænsehandel? Og hvis grænsehandelen virkelig giver overskud, hvorfor er det så ikke præciseret i Grænsehandelsrapport 2012, hvordan det overskud er opnået?

Jeg ser frem til ministerens svar på mit første spørgsmål – i Sønderjylland kender vi allerede svaret på det andet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.