Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Feriepenge anno 2013

Det var både rart og nødvendigt, at JP 7/4 i en artikel behandler feriepengeformynderiet. Joachim B. Olsen, LA, kommer med befriende udtalelser om, hvor galt det står til med hele tanken bag det nuværende feriepengesystem.

Jeg mener, at vi skal sige tak til det gamle system fra 1930’erne og så få gentænkt det hele i en 2013-udgave. Det er formynderisk og nedværdigende, at man skal søge om at få sine egne penge, når ”systemet” ved, hvem pengene reelt tilhører.

Det virker, som om loven er beregnet til en 1930-industriarbejder, der drikker sin løn op om fredagen, hvorfor ”samfundet” er nødt til at beskytte ham, så der er penge til ferien. Vi er altså kommet videre nu.

Jeg har desværre selv været udsat for Feriekonto, da jeg for nylig gik på pension. Mit firma beregnede en opgørelse over mine feriepenge. Derefter kunne man jo godt tro, at jeg bare fik pengene. Men nej-nej. De skulle sendes til Feriekonto. Jeg skulle så skrive en ansøgning om at få mine egne penge udbetalt. Meget af vejledningen gik på at beskrive for mig, at hvis jeg ikke søgte inden seks mdr., så kunne jeg aldrig få pengene. Hertil kommer, at jeg ganske vist kunne logge på med Nem-ID, men jeg skulle alligevel udskrive en blanket, udfylde den, vedlægge bilag og sende den med almindelig post.

Hvem får renterne?

Langt om længe fik jeg pengene – godt to måneder efter jeg gik på pension. Guderne må vide, hvem der får renterne i den tid?

Det er mig inderligt imod, at jeg skal søge om at få mine egne penge. Vel at mærke penge, som alle parter godt ved tilhører mig. Det er mig endnu mere imod, at jeg mister mine egne penge, hvis jeg ikke søger.

Når jeg nu kender systemet, forstår jeg bedre, at ca. 90 mio. pr. år ikke bliver hævet af de retmæssige ejere – de står simpelthen af over for systemet.

Gentænk det hele, og lav det om til en 2013-udgave. Eller drop det hele og udbetal feriepengene til folk selv – det er jo os, der har tjent dem.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.