Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Svar fra en ”forkælet” lærer

Man skulle tro, at størstedelen af den danske befolkning har en læreruddannelse og en karriere som folkeskolelærer med i bagagen, når så mange udtaler sig bedrevidende om lærernes job og arbejdstid.

Hr. Knud N. Mathiesen skriver i et læserbrev 13/3, at man som lærer kun underviser 18,5 timer pr. uge; dog har han forståelse for, at der skal være tid til forberedelse og til at tale med forældre et par gange om året. Hvilken tidsalder er hr. Knud N. Mathiesen fra? Hvornår har du sidst været i berøring med folkeskolen?

Som både jeg og mange andre lærere har ytret rigtig mange gange tidligere, vil vi gerne undervise mere; det er vi jo uddannet til, men vores arbejde består af meget, meget mere end undervisning og forberedelse. Jeg kender ingen, der kun har kontakt med forældrene et par gange om året.

For mit eget vedkommende er jeg næsten om ikke i daglig kontakt så i ugentlig kontakt med flere forældre; mødes ofte med forældre til børn, der har specielle udfordringer og kræver iværksættelse af alternative tiltag. Derudover hører møder med socialrådgivere, skolepsykologer og familierådgivere også til en fast bestanddel af mit arbejde. Det kan godt være, at jeg ”kun” underviser 18,5 time om ugen; men med en gennemsnitlig arbejdsuge på mere end 40 timer (og jeg er ikke på fuld tid), så bidrager jeg vist så rigeligt til samfundet. Og ja, så har vi jo de uendelige lange ferier og mange af dem. Endnu et tegn på uvidenhed – vi har nøjagtig det samme antal feriedage som andre.

Når skolerne holder lukket i fem-seks uger om sommeren, så bruger vi to-tre uger på forberedelse af næste skoleår og kurser. Der kræves grundig forberedelse, når vi lærere skal undervise og formidle noget til børnene; så mon ikke også vi kunne tillade os at kræve det af alle jer, der har en mening om vores job?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.