Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Kristendommen er med overalt

<p>Vedr. ”Institut: Ophæv forbud mod blasfemi” i JP 8/5.</p>

I nævnte forsideartikel citeres talsmand for Islamisk Trossamfund, Imran Shah, for følgende: »Eftersom kristendommen ikke længere har den store betydning i dagligdagen, vil en afskaffelse af blasfemiparagraffen være lovgivning direkte vendt mod islam.«

Jeg var godt nok ved at kløjes i morgenteen, for så respektløst et udsagn skal man lede længe efter. Jeg føler mig krænket på alle kristnes vegne (§266a).

Hvad ved du overhovedet om vores kristne liv, Imran Shah?

Jeg kan fortælle dig, at hele vor kultur er funderet i kristendommen, og det præger alt, hvad vi foretager os hver eneste dag året rundt. Tag ikke fejl, hr. Shah, af, at vi kristne ikke som muslimerne har behov for så åbenlyst at demonstrere vor religion ved f.eks. skemalagte bønner på faste tider dagen igennem eller ved særlige beklædningsstykker til kvinder i det offentlige rum.

Religiøs selvoptagethed

Vær glad for, at vi kristne har det med »at vende den anden kind til,« også når det gælder krænkelser, der kommer fra mennesker, der bekender sig til en anden religion end kristendommen.

Ud over kristendom og islam er der en del andre religioner, som er repræsenteret i Danmark, og som kan nyde beskyttelse under blasfemiparagraffen, dette synes du, Shah, også helt at overse i din egen religiøse selvoptagethed.

Fy - skam dig!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.