Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Psykisk sygdoms kompleksitet

I JP kunne man 7/12 læse et debatindlæg af Per Jørgensen, cheflæge ved Psykiatri og Social, Region Midtjylland.

Et interessant og tankevækkende indlæg om balancen mellem medicin, tvang og sikkerhed. Der er ingen tvivl om, at balancen mellem disse tre faktorer er vanskelig at finde. Man kan ikke pege på én behandling eller handling, hvormed alle vanskeligheder er løst, og vi når frem til helbredelse. Jeg er helt enig med cheflægen i, at psykisk sygdom er meget kompleks.

Der er på det psykiatriske område mange forskellige diagnoser og mange grader af sygdom inden for hver enkelt diagnose.

Det er vores fagligt kompetente sundhedspersonale, der skal finde balancen mellem medicin og tvang – og samtidig have øje for både patienten og personalets sikkerhed. Jeg kan på ingen måde være uenig med Per Jørgensen i, at indsatsen for de sværest psykisk syge er en af de vanskeligste opgaver i vores velfærdssamfund.

Jeg er også enig i, at det er vigtigt, at personalet ikke kun fokuserer på den psykiske lidelse. Lægerne og andet sundhedspersonale skal også være opmærksomme på, om der under den psykiske lidelse samtidig skjuler sig en somatisk sygdom.

Pårørende ind i billedet

Per Jørgensen slår fast, at sygdomme ikke alene kureres med varme hjerter, blid tale og gyldne planer om recovery. Også det kan jeg være enig med Per Jørgensen i – blot skal betydningen af kærlighed og gyldne planer ikke overses. For mig er det her, de pårørende kommer ind.