Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Giv dem dog en hammer

Manden bag Danmarks første erhvervsklasse for skoletrætte elever i overbygningen fortæller.

Artiklens øverste billede

Der er især to emner, der mangler i regeringens forslag til ny folkeskolelov, hvis den negative udvikling for folkeskolen skal vendes.

Det ene er styrkelse af disciplinen, der for mig er et plusord og betyder ro og orden i timerne, men det tør skolefolket ikke sige højt, og jeg har ikke hørt undervisningsministeren nævne ordet, for det forbindes fejlagtigt med begrebet ”den sorte skole”. Det andet er de praktiske fag, som ikke bliver nævnt med ét ord i forslaget.

Jeg har altid haft det valgsprog, at ”skolen skal være boglig, endda meget boglig, men ikke for alle – derfor skal skolen indrettes efter elevernes forskellighed”. Det kan man især gøre ved at styrke de praktiske fag, og med mine 29 år som skoleinspektør taler jeg med erfaring

Det har de sidste mange år undret mig, at man i de fleste folkeskoler lægger mindre og mindre vægt på de praktiske fag, men det hører bl.a. sammen med feminiseringen af folkeskolen, der i sig selv er et stort problem – især for mange drenge.

På Bavnebakkeskolen i Støvring gik vi den modsatte vej.

Vi oprettede Danmarks første erhvervsklasse i folkeskolen for skoletrætte elever i overbygningen, og 90 pct. af dem har efterfølgende fået en uddannelse eller et fast arbejde. Vi etablerede et moderne sløjdlokale og et metalværksted, bl.a. med metaldrejebænke og svejsekabine, og i 2005 byggede vi det første smedehus i en folkeskole med esser og ambolte.

Den vigtige selvtillid

Samtidig oprettede vi forskellige valgfag og en værkstedsgruppe for elever fra mellemtrinet. Målet var, at så mange elever som muligt kunne finde noget, de interesserede sig for og var gode til, så de fik nogle sejre og dermed selvtillid.

Ellers ville der komme en reaktion i form af uro, ballade og pjækkeri, så undervisningen blev ødelagt for alle andre. Dvs., at disse elever kom til at fungere bedre i de boglige fag.

Da der i Danmark aldrig tidligere er forsket i de praktiske fags betydning, foreslog jeg professor Per Fibæk Laursen fra Danmarks Pædagogiske Universitet, at han skulle lave et forskningsprojekt om de praktiske fags betydning ud fra følgende påstande:

•De praktiske fag er brobyggere til erhvervsuddannelserne, jf. vore resultater med erhvervsklassen.

•De praktiske fag giver eleverne selvtillid; specielt de elever, der har lidt nederlag i de boglige fag.

•De praktiske fag virker som brobygger til og øjenåbner over for de boglige fag. Vi troede det, men ville gerne have det videnskabeligt undersøgt.

Per Fibæk Laursen var straks interesseret, og i 2008 gik han i gang, og i det følgende år blev han en kendt skikkelse på skolen. I 2010 udkom projektbeskrivelsen i form af bogen ”Hånd og hoved i skolen – værkstedspædagogik for praktisk orienterede elever”. Per Fibæk Laursens konklusion på forskningsprojektet støtter fuldt ud vore tanker og ideer om de praktiske fags betydning.

Undervisningsministeren og alle skolefolk burde læse denne bog.

Det personlige farvel

Gennem årene har vi fået mange elever fra andre skoler og fra fire-fem nabokommuner, og det var ofte elever, der var skoletrætte eller var blevet mobbet. En af eleverne, der kom fra en nabokommune på grund af dårlig opførsel, kom engang ind til mig for at sige personligt farvel.

Han havde lige afsluttet 9. klasse og skulle i lære som lastbilmekaniker. I de fire år, hvor han havde været på Bavnebakkeskolen, havde han haft værkstedsfag som valgfag, deltaget i værkstedsgruppen og hjulpet til ved byggeriet af smedehuset. Jeg vil altid huske, hvad han sagde til mig: »Farvel Arne. Jeg har altid været skoletræt, men jeg har været glad for at gå på Bavnebakkeskolen.«

De få ord gjorde mig rigtig glad, for det var helt sikker de praktiske fag, der havde båret ham helskindet gennem skoleforløbet.

Det nytter ikke noget at give de skoletrætte elever flere timer eller flere bøger – giv dem dog i stedet en hammer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.