Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Handling nødvendig

Regeringen har sat sig meget ambitiøse mål, når det gælder uddannelse.

Målene kræver, at vi får flere unge i gang med en uddannelse, og her har vi en særlig udfordring med at få drengene med. Ser vi på tallene, så er 57 pct. af dem, der optages på en videregående uddannelse, piger og 43 pct. drenge.

Der er ikke just en alarmerende forskel, påpeger Camilla-Dorthea Bundgaard i et debatindlæg i JP 24/11. Jeg er enig i, at man skal passe på ikke at blæse tallene op, men jeg er ikke enig i, at der ikke er en særlig udfordring, når det kommer til drenge og uddannelse.

Derfor har jeg påpeget, at et øget optag på universiteterne gennem kvote to kan give flere drenge – og sådan set også de piger – der ikke har et højt eksamensgennemsnit, mulighed for at komme ind på drømmestudiet.

Der er allerede nu gode erfaringer med et øget kvote to-optag. Erfaringer fra for eksempel Syddansk Universitet peger på, at effekten på længere sigt er, at kvote to-ansøgerne har et mindre frafald og en højere beståelsesprocent.

SDU’s tal peger også på, at karakterforskellene mellem kvote et- og kvote to-ansøgere udligner sig gennem studietiden. Meget tyder altså på, at flere kvote to-studerende ikke betyder, at vi går på kompromis med kvaliteten af uddannelserne.

Vi skal handle

Lad mig slå fast, at et øget optag via kvote to ikke er et tiltag, der specifikt er rettet mod at få flere drenge ind, og ej heller et tiltag, der stiller drengene foran pigerne i køen til de videregående uddannelser. Men vi står i en situation, hvor en stor del af drengene klarer sig dårligere end pigerne i både folkeskolen og gymnasiet, og derfor vil et øget kvote to-optag kunne gavne dem.

Det kan altså være en blandt flere mulige måder at imødekomme den udfordring, som vi står over for, når det gælder drenge og uddannelse. Den udfordring kan vi ikke bare ignorere. Tværtimod skal vi tage den alvorligt, og vi skal handle på den.

Selvfølgelig skal vi ikke tvinge drenge, der f.eks. drømmer om en håndværkeruddannelse til at søge ind på universitetet. Det skal og vil jeg slet ikke blande mig i. Men jeg vil som ligestillingsminister arbejde for, at vi får både drenge og piger i uddannelse og med i kompetencekapløbet. Det er der brug for, hvis den næste generation skal blive den bedst uddannede nogensinde.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.