Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Fleksjobforslag er en ommer

Det er et alvorligt indgreb i den danske arbejdsmarkedsmodel, som regeringen her lægger op til.

Artiklens øverste billede

Regeringen lancerede for et par uger siden finansloven for 2013, hvor det påregnes, at der skal skabes 13.500 flere fleksjob i Danmark.

Regeringen og Enhedslisten er også parat til at sætte dele af overenskomsterne ud af kraft, når der i fremtiden skal fastsættes løn til fleksjobbere. I stedet skal den enkelte fleksjobber forhandle direkte med arbejdsgiveren om, hvor meget han eller hun er værd.

Det fremgår af det lovforslag til aflønning af fleksjobbere, som netop er sendt i høring. Lovforslaget er en del af reformen af førtidspension og fleksjob.

Det er et alvorligt indgreb i den danske arbejdsmarkedsmodel, som regeringen her lægger op til. Det vil jo altid være sådan, at arbejdsgiveren er den stærke part, mens fleksjobberen er den meget svage part. Det er en helt urimelig retsstilling at give fleksjobberen.

Lovforslaget åbner tillige for, at overenskomsten kan tilsidesættes i tilfælde, hvor den ikke indeholder specifikke regler om ansættelse af fleksjobbere. Er der ikke overenskomst på området, skal løn- og arbejdsforhold altid aftales direkte mellem arbejdsgiveren og fleksjobberen. I dag sidder fagforeningen traditionelt med, når der skal laves en aftale om fleksjob.

Aftale til efterretning

Med den nye lov vil fagforeningen bare få aftalen til efterretning, og det er en helt uacceptabel fremgangsmåde og må takseres til en ommer. Det er fagforeningen, der kender overenskomsterne, og vi skal derfor være med, når vilkårene for fleksjobbet aftales.

Det har overrasket mig, at Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører Leif Lahn Jensen ikke ser noget problem i lovforslaget.

»Det vil jo ske automatisk, at tillidsrepræsentanten tager med, når der skal laves en aftale. Det ved jeg fra min tid på arbejdsmarkedet,« siger Leif Lahn Jensen.

Det må vist være mange år siden, at Leif Lahn Jensen har været på det pulserende arbejdsmarked. Jeg spørger i den anledning: Hvad med de arbejdspladser, hvor der ingen tillidsrepræsentant er, eller hvad med de virksomheder, hvor der ingen overenskomster er?

Min utilfredshed er også rettet mod den nye model for aflønning af fleksjobbere.

I dag betaler arbejdsgiveren fleksjobberen en fuldtidsløn. Derefter giver kommunen arbejdsgivere et tilskud på enten halvdelen eller to tredjedele af lønnen. Afhængigt af hvor nedsat arbejdsevnen er.

Fremover skal arbejdsgiveren kun betale for fleksjobberens faktiske arbejdsindsats. Det betyder, at det i hvert enkelte tilfælde skal vurderes, hvor mange timer den enkelte fleksjobber kan arbejde, og hvor mange af arbejdstimerne, der er effektiv arbejdstid.

Har fleksjobberen for eksempel brug for flere pauser eller toiletbesøg end kollegerne for at kunne klare dagen, skal det trækkes fra arbejdstiden. Oveni kommer så et tilskud fra kommunen.

Igennem nåleøjet

Det betyder, at det medlem, som bliver ramt af sygdom eller en arbejdsulykke, først skal igennem et nåleøje for at blive godkendt til fleksjob i for eksempel 30 timer om ugen.

Derefter skal det vurderes, hvor produktiv han eller hun er, og hvor mange af de 30 timer, han eller hun skal have løn for. Altså hvor meget mindre han eller hun er værd end kollegaen, der arbejder ved siden af.

Jeg mener, at det er en dybt urimelig dobbeltvisitation, som regeringen her lægger op til.

Regeringen har opfordret fagbevægelsen til at lave aftaler om aflønning af fleksjobbere i forlængelse af fleksjobreformen. Indtil videre er det kun CO Industri og Dansk Industri, der har lavet et protokollat, som accepterer disse aflønningsforhold.

Som lovforslaget er skruet sammen nu, er det min opfattelse, at vi i Serviceforbundet skal lade være med at lave aftaler. Vi skal ikke tage ansvar for en så voldsom forringelse af fleksjobbernes forhold.

Jeg håber, at andre forbund vil kunne se den samme problemstilling.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.