Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Myter om fregatten

Karen Jespersen fra Venstre fremturer i JP16/11 med en række misforståelser om regeringens finanslov for 2013 og Fregatten ”Jylland”.

Regeringen har ikke – og jeg gentager: ikke – skåret i Fregatten ”Jyllands” bevillinger. Der var med de 4 mio. kr., som fregatten hævder at mangle, tale om midlertidige bevillinger, hvilket fregattens bestyrelse hele tiden har vidst. At bevillingerne var midlertidige, skyldes i øvrigt Karen Jespersens eget parti, der netop havde valgt at gøre dem midlertidige.

Karen Jespersens bekymring for fregatten klinger dermed temmelig hult, især da Venstre ikke selv har fundet penge til fregatten på sit oplæg til finanslov for 2013. Min regering har derimod sammen med Enhedslisten på finansloven 2013 bevilliget 2 mio. kr. om året i nye penge.

Karen Jespersen hævder også, at jeg aldrig har svaret fregatdirektør Benno Blæsild på ”gentagne” henvendelser om et møde. Det passer ikke. Jeg mødtes med fregattens folk 30/8 i år på Dansk Landbrugsmuseum, hvor vi havde et fint møde. Fregatten er hverken et statsanerkendt museum eller en statslig institution. Men derfor er fregatten jo alligevel en vigtigt del af Danmarks maritime kulturarv, som jeg selvfølgelig kender og sætter pris på, ikke mindst fordi jeg selv har boet i fregattens nærområde i henved 30 år.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.