Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Fej for egen dør først

Aktuelt er medierne fulde af historien om griske praktiserende læger, der har haft snablen nede i regionens pengekasse.

Eksemplet med tolketjeneste vedrører nok få sager og et meget lille pengebeløb, men er selvfølgelig en sag, som mange læger er kede af. De fleste fejl er nok gjort ubevidst, men også hos læger er der selvfølgelig brodne kar, der nok har ment, at de skulle have betaling for en service, som taksthæfterne ikke havde forudset.

Min holdning er klar: Reglerne skal overholdes, og er de ikke dækkende, må de forsøges ændret ved vores overenskomstforhandlinger.

Men er regionerne selv så engleagtige, som de giver udtryk for?

Det seneste års tid har regionerne snydt mig for ca. 40.000 kr. i løn. For en yngre læge er det rigtigt mange penge, og det svarer for øvrigt stort set til det samlede beløb i tolkesagen.

Først er der ved en manuel fejltastning trukket otte måneders tillæg for arbejde, der allerede var udført. Det kan selvfølgelig ske, men det virker da underligt, at ingen tænker over, at jeg ikke skal have løn i en måned. Et andet tillæg, som er tilfaldet flere læger på min tidligere afdeling, glemmes tilfældigvis. Og selv om nogle læger har gjort lønkontoret opmærksom på det manglende tillæg, har lønkontoret ikke efterreguleret de øvrige læger på afdelingen. Således har jeg måttet rykke flere gange og har først fået lønnen udbetalt over et år for sent uden nogen form for kompensation.

De fleste læger, jeg kender, har lignende historier. Fejl kan selvfølgelig ske, men fejlene går altid i én retning, hvilket tidligere stikprøver af lønsedlerne bekræfter. De fleste fejl er nok ubevidste, men skulle man forfølge regionernes retorik, må lægerne kræve langt mere kontrol med regionerne og gennemsigtighed omkring deres procedurer.

I stedet forsøger vi at løse det mindeligt og bruger timer på telefon/mailkorrespondance med lønkontoret for at få den løn, vi skal have.

Måske skulle regionerne tage og gøre det samme, eller i hvert fald feje lidt for egen dør i stedet for at mistænkeliggøre alle praktiserende læger, blot fordi overenskomstforhandlingerne aktuelt er i et dødvande.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.