Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Vindmøllenaboer snydes

Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien, og Asbjørn Bjerre, direktør for Danmarks Vindmølleforening, kommenterer 16/11 JP’s artikel ”Naboer til vindmøller føler sig snydt”. De kommenterer også salg af mine ejendomme.

Hvad bliver naboer til kæmpevindmøller snydt for?

•Godt helbred. Kæmpevindmøller udsender lavfrekvent støj, som man typisk ikke kan høre indendørs, men man kan mærke den i sin krop som vibrationer, der ødelægger nattesøvnen. At dette truer sundheden, er indiskutabelt.

Vindmøllestøj er en trussel mod naboernes helbred.

Mindst 13 personer, der har boet nær mindsteafstanden til kæmpevindmøller, har forladt deres ejendom, og flere er på vej. Mange har ikke råd til at flygte og bliver dermed overladt til deres egen ulykkelige skæbne.

I nævner, at det er beklageligt, at jeg ikke kan sælge mine ejendomme. Det er ikke min mening at sælge ejendommene og tilhørende planteskole lige nu, men ingen af os 10 personer, der har boet på ejendommene, medens kæmpevindmøllerne har kørt, vil under nogen omstændigheder bo/overnatte der igen. Dvs., at ejendommene skal stå tomme, medens vi prøver at drive planteskolen i dagtimerne. Moralsk kan jeg ikke leje boligerne ud, når jeg selv kender konsekvenserne for eventuelle lejere.

Hormonelt system i fare

Den seneste mistanke, vi har, er, at kæmpevindmøllerne også påvirker det hormonelle system; ikke blot for de nære naboer, men også for mennesker, der har deres arbejdsplads tæt på møllerne og således kun opholder sig ca. 45 timer om ugen i deres nærhed. Disse iagttagelser er meget bekymrende og kan jo true min virksomhed.

•Helt utilstrækkelig værditabsgodtgørelse.

De to herrer henviser til en svensk undersøgelse baseret på 42.000 ejendomshandler. Hvor mange af disse ejendomme er naboer til kæmpevindmøller? Antagelig ingen. Nutidens kæmpevindmøller kan på ingen måde sammenlignes med de små møller, der ikke udsender lavfrekvent støj. Se, det er fakta, som I selv skriver, vi skal forholde os til.

Jeres stikprøveanalyse omkring ejendomshandler er i den grad tilbagevist ved videoen ”Vildledning om vind” af Jan Williams, der kan ses på stilhed.eu.

Et andet faktum er, at de juridiske taksationsformænd såvel som jer intet ved om, hvilke gener naboer har, når de bor f.eks. hhv. 5-600 m, 8-900 m, 1.100-1.200 m fra kæmpevindmøllerne, om der står hhv. en, to eller tre af disse kæmper tæt på boligen, om det er 2,3, 3,0 eller 3,6 MW, for I har aldrig lavet eller der er aldrig blevet forlangt undersøgelser om dette. Det er kun gætteri i tågen, ingen fakta at forholde sig til.

Kan kæmpevindmøller overhovedet overholde produktsikkerhedsloven? Kan I garantere dette?

Jeres unikke rammer for vindmølleopsætning bygger i den grad på fornemmelser, der intet har med fakta at gøre. De første advarsler/protester fik I fra naboer til Høvsøre Prøvestation, hvor de første kæmpevindmøller blev prøvekørt, og det er snart mange år siden.

Rettidig omhu havde givet jer de bedste betingelser for en bæredygtig opsætning af kæmpevindmøller og på sigt det bedste resultat for jer selv og landet. Nu ender det rigtigt skidt, ikke alene for sagesløse naboer, men også for jer selv.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.