Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Ansvarlig grøn omstilling

Lars H. Larsen fra Samsø og Klaus Jensen fra Borup kritiserer mig i JP 8/11 for mit udspil til ny solcelleordning.

Regeringens udspil kommer nu, fordi favorable skatteregler, en meget attraktiv nettomålerordning og faldende priser har ændret markedet for solceller markant. Når vilkårene ændrer sig, skal vi selvfølgelig justere støtten. Det har vi også gjort med andre former for vedvarende energi, f.eks. vind. Jeg vedstår meget gerne, at jeg har lovet folk, at de skal kunne afskrive deres investeringer og sove roligt om natten. Det ligger også i vores udspil med lange overgangsordninger på 10 og 15 år, og med udsigt til at alle efter de lange overgangsordninger kan fortsætte med nettomålerordningen for den strøm, de producerer og forbruger inden for samme time. Det, synes jeg, er meget fair.

Jeg forstår selvfølgelig godt, at det er ærgerligt, når en meget attraktiv ordning justeres, men det er også unfair for alle danskere, hvis vi ikke griber ind, når forudsætningerne ændrer sig, for så skal vi sende alle husstande en kæmpe og unødvendig ekstra skatteregning for den grønne omstilling.

Det er ingen tjent med – heller ikke den grønne sag.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.