Ansvarlig grøn omstilling
Lars H. Larsen fra Samsø og Klaus Jensen fra Borup kritiserer mig i JP 8/11 for mit udspil til ny solcelleordning.
Regeringens udspil kommer nu, fordi favorable skatteregler, en meget attraktiv nettomålerordning og faldende priser har ændret markedet for solceller markant. Når vilkårene ændrer sig, skal vi selvfølgelig justere støtten. Det har vi også gjort med andre former for vedvarende energi, f.eks. vind. Jeg vedstår meget gerne, at jeg har lovet folk, at de skal kunne afskrive deres investeringer og sove roligt om natten. Det ligger også i vores udspil med lange overgangsordninger på 10 og 15 år, og med udsigt til at alle efter de lange overgangsordninger kan fortsætte med nettomålerordningen for den strøm, de producerer og forbruger inden for samme time. Det, synes jeg, er meget fair.
Jeg forstår selvfølgelig godt, at det er ærgerligt, når en meget attraktiv ordning justeres, men det er også unfair for alle danskere, hvis vi ikke griber ind, når forudsætningerne ændrer sig, for så skal vi sende alle husstande en kæmpe og unødvendig ekstra skatteregning for den grønne omstilling.
Det er ingen tjent med – heller ikke den grønne sag.