Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Bedre kollektiv trafik

I en artikel i JP 23/7 om den langsomme trafikafvikling, der koster virksomhederne dyrt, efterlyser Dansk Erhverv, at man får gang i virkemidler som intelligente lyskryds og bedre kollektiv trafik.

Det vil sikre bedre fremkommelighed i København for trafikanterne. Den nuværende trængsel hæmmer både samfundsøkonomien og virksomhederne.

En tur med den kollektive trafik i København underbygger disse forhold. Med en meget benyttet bus, linje 5A f.eks., tager turen fra Husum Torv til Langebro i dag ca. 50 minutter. Busserne erstattede for 40 år siden sporvognene, og dermed var et af Nordeuropas største sporvejssystemer nedlagt i rekordtempo af en ”handlekraftig” sporvejsborgmester. Der er bare det ved det, at for 50 år siden tog det kun 35 minutter at køre næsten den samme strækning med sporvogn. Det har ellers ikke skortet på investeringer i den københavnske kollektive trafik. Det nuværende metrosystem har kostet ca. 21 mia. kr., og den kommende metrocityring er beregnet til at ville koste ca. 22 mia. kr.

Men i København har man i mange år helt overset det store behov for at investere i ny kollektiv skinnetrafik, der kører ind og ud af byen. Manglen på ét koordinerende trafikselskab har vanskeliggjort udarbejdelsen af en samlet trafikplan for hovedstaden, og den betydning for trængslen, det vil have, at metroen suppleres med et letbanesystem. Hovedstaden er langt bagud på dette område. Men fordelen ved at være bagud er, at mange erfaringer kan hentes ganske gratis fra de mange byer, der har løst deres trafikproblemer med en attraktiv skinnetrafik, der tiltrækker bilisterne.

Letbanenet i Odense

Men man behøver ikke alene at få inspiration fra udlandet. Odense har netop vedtaget en samlet strategi for byomdannelse for at binde de forskellige bydele sammen og få nye kvaliteter i bymidten og bydelene. Et letbanesystem skal være rygraden, der sikrer, at denne strategi bliver gennemført.

Byen har i øjeblikket massive trængelsproblemer og står over for nye store udfordringer til infrastrukturen i forbindelse med opførelse af et nyt regionssygehus, en ny forsker- og videnby, udvidelse af universitetet og et nyt stort udviklingsområde i byens sydøstkvarter.

Et letbanenet på 21 km, der har form som et H, og et park and ride-anlæg ved motorvejen skal skabe en sammenhæng mellem tog, busser og biltrafik, således at bilisterne får alternative miljøvenlige transportformer som cykling og letbaner til at komme rundt i byen med.

Med direkte forbindelse til det landsdækkende jernbanenet samt til Svendborgbanen vil pendlerne i fremtiden opleve, at det ikke alene er hurtigt at komme til og fra Odense. Men letbanen vil få trafiklysprioritering i gadekrydsene, der sikrer, at man kan komme hurtigt og præcist rundt i byen. Dermed er vejen banet for også at styrke byens erhvervsudvikling.

Grundlaget er lagt i København

Efter at have diskuteret forskellige trafikløsninger for en højklasset kollektiv trafikløsning langs Ring 3 i over 10 år indgik transportministeren, Region Hovedstaden og 11 omegnskommuner i 2011 en samarbejdsaftale om etablering af en letbane i gadeniveau mellem Lundtofte og Ishøj. Den 28 km lange strækning vil koste 140 mio. kr. pr. km. Det er 1/10 af, hvad metrocityringen er beregnet at ville koste pr. km.

Letbanen er en forudsætning for den vision, som omegnskommunerne i samarbejde med Realdania har udviklet for området i form af byvision Loop City, der skal inspirere til at skabe selvstændige byområder af høj kvalitet langs Ring 3. Nogle af arealerne er allerede omdannet til dynamiske områder med boliger og ikke mindst attraktive muligheder for erhvervsvirksomhederne.

Dermed har den kommende Ring 3-letbane skabt grundlaget for rygraden til et letbanenet med radiallinjer ind mod København med forbindelse til S-tog, regionaltog og metro.

Nu er det op til Transportministeriet og Københavns Kommune, om de vil udnytte denne mulighed. Det er ikke nok at kunne komme hurtigt til og fra hovedstaden med tog, det er af afgørende betydning, at man også kan komme hurtigt og præcist rundt i Storkøbenhavn med den kollektive trafik.

Det vil tiltrække bilisterne og gøre trængslen mindre både i byen og på landevejene til gavn for samfundsøkonomien og erhvervslivet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.